Tapo savotiška mada metų pabaigoje įvairiose laidose, diskusijose
ir apžvalgose aptarti praėjusių metų politinį sezoną, svarbiausius
įvykius ekonomikos srityje, apdovanoti per metus labiausiai
pasižymėjusius menininkus ir pan. Neatsispyriau šiai madai ir aš, tad
nusprendžiau pažiūrėti, kokie praėjusieji metai buvo tabako ir alkoholio
kontrolės politikos požiūriu.
Labai svarbiu įvykiu galima pavadinti dviejų valstybės institucijų:
Valstybės tabako ir alkoholio kontrolės tarnybos bei Narkotikų kontrolės
departamento reorganizavimą. Tiksliau – šį procesą reikėtų vadinti
nepavykusiu bandymu sunaikinti Valstybės tabako ir alkoholio kontrolės
tarnybą, jos funkcijas paskirstant kitoms institucijoms. Kad taip
įvyktų, daug pastangų padėjo Vyriausybės sudaryta Saulėlydžio komisija
ir joje ypač aktyviai besireiškiantys Laisvosios rinkos instituto
atstovai. Reikia pasidžiaugti, kad sutelktų visuomeninių organizacijų
bei kai kurių politikų pastangų dėka pavyko to išvengti ir balandžio
mėnesį veiklą pradėjęs jau naujas departamentas pradėjo dirbti
išsaugojęs visas iki tol turėtas funkcijas.
Galima pasidžiaugti, kad tarp pirmųjų departamento darbų buvo
iniciatyvos pradėti formalų bendradarbiavimą su nevyriausybiniu
sektoriumi, tai yra daryti tai, apie ką daugelis valstybinių institucijų
kol kas tik svajoja arba tik kalba.
Manau, niekas neprieštaraus, kad esminis 2011 metų įvykis ir akcentas buvo tikras karas dėl alkoholinių gėrimų reklamos.
Šio klausimo svarstymas tapo išbandymu visiems: alkoholio pramonei,
žiniasklaidai, Seimui, Vyriausybei, Prezidentei ir, be abejonės,
nevyriausybinėms organizacijoms. Kad šitas karas prasidės, buvo galima
spėti jau tada, kai pačių alkoholio gamintojų siūlymu atsiradęs visiškas
reklamos draudimas buvo priimtas praėjusios kadencijos Seimo.
Manau, tada alkoholio gamintojai buvo visiškai ramūs, nes net
neabejojo, kad atėjus laikui draudimą įtvirtinančią nuostatą pavyks be
didesnių pastangų pašalinti iš įstatymo. Tačiau ne viskas vyko pagal
numatytą scenarijų ir teko imtis Lietuvai dar nematytų priemonių.
Pirmoji išbandymo neišlaikė Seimo narių grupė, tarp kurių didelei
visų nuostabai nemažą dalį sudarė TS-LKD nariai, pateikę pataisas dėl
draudimo atšaukimo. Vėliau du iš jų atsiėmė savo nuomonę ir prisipažino
suklydę, tačiau procesas jau buvo įgavęs eigą. Seimas šio klausimo
svarstymui visuomet rasdavo laiko užimtoje Seimo darbotvarkėje, jam
visuomet buvo skiriamas išskirtinis dėmesys.
Šį kartą buvo mobilizuotos partijų viršūnės, sutarta dėl paramos iš
gamintojų ir žiniasklaidos rinkimų kampanijų metu. Tai bloga žinia, nes
tai reiškia, kad partijos tapo dar labiau priklausomos nuo verslo
struktūrų. Tačiau gera žinia ta, kad žinome pačius piktybiškiausius
Seimo narius, kuriems tinkamai atsidėkosime per rinkimus. Seimo veiksmų
jau nebebuvo galima vadinti politika, tai buvo itin nešvarus verslo
grupių užsakymo vykdymas, užmerkiant net į akivaizdžius Seimo statuto
pažeidimus, kai akivaizdų interesų konfliktą turintys Seimo nariai
nesusišalino nuo balsavimų.
Ko verti vien bandymai rengti uždarus komitetų posėdžius tuo
klausimu, atsisakymas įsileisti pasikalbėti į frakcijas ir kt. Seimas
šiuo klausimu tikrąja to žodžio prasme tapo UAB, kuriame sprendimus
priima akcininkai.
Gal kiek mažiau nustebino tai, kad išbandymo neišlaikė ir didžioji
dalis komercinės žiniasklaidos, kuri už uždarų durų susitikusi su
gamintojais nusprendė imtis ypatingos informacinės blokados ir vienpusės
informacijos pateikimo strategijos. Iš tiesų tokiose televizijose kaip
TV3 ar LNK nebuvo nė vieno objektyvaus reportažo šia tema. Bet tai ir
neturėtų stebinti, nes TV3 ir be šito buvo pripažinta neetiška
televizija, o LNK valdo „Stumbro“ savininkas „MG Baltic“. Gera naujiena
yra ta, kad su nedidelėmis išimtimis bet išbandymą išlaikė nacionalinis
transliuotojas LRT, nors jo tarybos pirmininkas nesugebėjo perlipti per
save ir pažvelgti toliau žurnalistų profesijos finansinių interesų.
Tačiau nacionalinis transliuotojas sudarė sąlygas išsakyti visas
nuomones. Objektyvus ir nešališkas išliko „Žinių radijas“, katalikiškoji
žiniasklaida bernardinai.lt, tikiu.lt, kai kurie regioniniai interneto portalai ir kt.
Tačiau vienas didžiausių naujienų portalų delfi.lt
šiuo klausimu buvo ypač šališkas ir suinteresuotas. Ką gi, blogos
naujienos yra taip pat naujienos, ir dabar daugeliui bus lengviau
pasirinkti, kurios žiniasklaidos verta klausytis, o kurios – ne.
Tačiau, ko gero, didžiausiu siurprizu visuomenei tapo Prezidentės
sprendimas pasirašyti įstatymo pataisas. Nepaisant jos ankstesnių
pasisakymų apie tai, kad reikia atsispirti suinteresuotų verslo grupių
spaudimui, ji buvo paskutinis barjeras, kuris šio spaudimo taip pat
neatlaikė. Šį kartą visuomenės nuomonė nebuvo svarbi, buvo įsiklausyta
tik į užsienio alkoholio gamybos bendrovių interesus.
Įdomu, kad įstatymas buvo pasirašytas iš karto po Prezidentės
užsienio vizito, ir dabar jau būtų įdomu pasidomėti, ar tada su ja
neturėjo progos pasikalbėti J. M. Barroso, atvirai flirtuojantis ir
demonstruojantis simpatijas Europos alaus gamybos magnatams. Prezidentė
pademonstravo, kad Europos Komisiją ir Europos Parlamentą infiltravusi
alkoholio pramonė gali daryti poveikį ir tiesiogiai ES valstybių
vadovams. Tą suprasdama, Prezidentės spaudos tarnyba šį kartą nepuolė
girtis „geru“ Prezidentės darbu, ir viskas buvo pateikta be įprastinio
patoso ir pagyrų, stengiantis maksimaliai nutylėti įvykį.
Neabejotinai visa ši istorija tapo išbandymu nevyriausybinėms
organizacijoms. Žinoma, labai sunku būti objektyviam pačiam atstovaujant
šiam sektoriui, bet manau, kad išbandymą nevyriausybinės organizacijos
išlaikė su kaupu. Alkoholio gamintojams teko mobilizuoti ne tik vietos
klapčiukus, atidirbančius už alkoholio gamintojų paramą: sporto
įžymybes, renginių organizatorius, žiniasklaidą ir pan., bet ir
tarptautines pajėgas. Ko vertas vien tik vieno didžiausių Europos alaus
gamybos koncernų viceprezidento vizitas pas Lietuvos premjerą. Sunku
vertinti, kiek pasiteisino viena ar kita nevyriausybininkų naudota
taktika bendraujant su politikais, bet galima konstatuoti, kad ji buvo
kitokia nei įprasta. Informacinės blokados ir visiško ignoravimo Seime
sąlygomis nebebuvo įmanoma ramiai pateikinėti mokslinių tyrimų įrodymų,
faktų, statistikos duomenų, nes jie niekam nebuvo reikalingi.
Nevyriausybinės organizacijos sugebėjo pasiekti, kad net ir informacinės
blokados sąlygomis problema tapo žinoma visuomenei. Akivaizdžiausia to
iliustracija yra tik per 2 dienas surinkti 256 nevyriausybinių
organizacijų parašai, raginantys Prezidentę vetuoti įstatymą.
Nevyriausybinės organizacijos sukaupė neįkainojamos informacijos apie
politikų elgesį: melą, šmeižtą, interesų konfliktus, įstatymų nepaisymą
ir t.t. Ji bus ypač vertinga atėjus rinkimams. Nevyriausybinės
organizacijos privertė alkoholio gamintojus ypatingai išlaidauti šiuo
klausimu, o tai teikia vilties, kad anksčiau ar vėliau norėdami
susigrąžinti politikams sukištus pinigus gamintojai turės branginti savo
produkciją ir apie tai aludariai jau pradėjo kalbėti.
Metų pabaiga buvo turtinga ir kitų su alkoholio bei tabako kontrole
susijusių įvykių. Pagaliau buvo svarstomas 2 metus stalčiuje pradulkėjęs
Alkoholio kontrolės įstatymo pataisų paketas. Dabar galima tik
teoriškai samprotauti, kiek šansų turėjo visas paketas būti priimtas
Seime. Manau, kad šiame Seime – jokių.
Taip ir įvyko. Dauguma svarbių priemonių: specializuotos alkoholio
parduotuvės, amžiaus cenzo didinimas, paslėptos alkoholio reklamos
draudimas buvo atmesti. Tiesa, vis dėlto kai kurie pasiūlymai buvo
išsaugoti. Išliko nuostatos pagaliau sutvarkyti naktinių pseudobarų
veiklą, numatant reikalavimą, kad ten gėrimai būtų parduodami tik
vartojimui vietoje. Išliko reikalavimai alkoholinių gėrimų tarai
siekiant, kad išnyktų didelių talpų alaus „bambaliai“. Įsigalios ir
draudimas vartoti alkoholį patalpose, kur vyksta sporto varžybos.
Žinoma, šios priemonės skirtos tik suaugusiųjų ir daugiausia
probleminių vartotojų grupei, tačiau jos taip pat svarbios ir
reikalingos. Todėl tai yra neabejotinas žingsnis į priekį. 2012 m.
sausio 1 dieną įsigalioja draudimas prekiauti alkoholiniais gėrimais
kioskuose, vadinasi, probleminių vartotojų pamėgtos ir didelę grėsmę
viešam saugumui kėlusios abejotinos prekybos vietos išnyks arba sumažės
jų skaičius. O tai – taip pat pasiekimas.
Kalbant apie tabako kontrolę, esminių įvykių Lietuvoje 2011 metais
neįvyko. Tiesa, paskutinėmis metų dienomis konservatoriaus V. Matuzo
iniciatyva buvo priimtos tabako pramonės parengtos pataisos dėl
cigarečių kainų spausdinimo ant tabako pakuotės, siekiant palengvinti
naštą tabako pramonei. Gaila, kad, įvėlus šį klausimą tarp kitų, jis
liko beveik nepastebėtas tabako kontrolės specialistų, nes naštos
palengvinimas tabako pramonei yra naštos valstybei pasunkinimas. Be to,
pataisų teikėjas pamiršo, kad Lietuva yra ratifikavusi Tabako kontrolės
pataisų konvenciją, kurioje valstybė įpareigojama vengti tabako pramonės
įtakos, o ne kurti jai palankesnes sąlygas.
Bet, matyt, linksmai pradėjęs su aludariais, V. Matuzas nusprendė
savo „gerus darbus“ pratęsti ir su tabako pramone. Turbūt „kartą
paragavęs, tikrai negali sustoti“. Kitu svarbiu žingsniu, kurį dar
anksti vadinti sėkmingu, reikėtų vadinti po pateikimo Seime pritarimą
gavusiai idėjai steigti Tabako ir alkoholio prevencijos fondą, kuris
būtų sudaromas iš tabako ir alkoholio akcizų surenkamos dalies. Tai
leistų bent iš dalies atsverti alkoholio pramonės siautėjimą skiriant
stabilias lėšas visuomenės informavimui, socialinės reklamos kūrimui,
nevyriausybinių organizacijų finansavimui ir kt.
Praėjusieji metai buvo gausūs renginių. Lietuvoje jau antrą kartą
vyko Šiaurės šalių narkotikų ir alkoholio politikos tinklo (NORDAN)
metinė konferencija ir generalinė asamblėja. Joje apsilankę žymiausi
pasaulio mokslininkai, Pasaulio sveikatos organizacijos ekspertai ir
nevyriausybinių organizacijų vadovai iš daugiau kaip 10 šalių ragino
Lietuvos parlamentą neatšaukti alkoholio reklamos draudimo, tačiau, kaip
ir Lietuvos mokslininkai bei nevyriausybininkai, liko neišgirsti.
ačiau tai buvo puiki proga šiaurės ir kitų Europos šalių atstovams
susipažinti su įvykiais, vykstančiais Lietuvoje, ir savo akimis
pamatyti, kokiomis jėgomis ir kaip brutaliai Lietuvoje siautėja
alkoholio pramonė. Lietuvoje įvyko ir viena iš tarptautinių mokymų
apie tabako mokesčius (TOBTAXY) dalių, kurioje dalyvavo Lietuvos,
Latvijos ir Suomijos atstovai, o pačius mokymus vedė žymiausi šios
srities ekspertai. Įvyko ir daugiau tiek nacionalinių, tiek
tarptautinių konferencijų, kuriose daugiau ar mažiau buvo paliesti
tabako, alkoholio ar narkotikų kontrolės klausimai. Pabaigai norėtųsi
pasidžiaugti, kad, nepaisant visų nesėkmių ar sunkumų, tabako ir
alkoholio kontrolės klausimai išlieka tarp tų, dėl kurių kyla vienos
aršiausių diskusijų, o tai reiškia, kad pramonė jau nebėra vienintelė
jėga, diktuojanti sąlygas šiame procese.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą