Pastarosiomis dienomis visa žiniasklaida mirga žinutėmis
apie tai, kad mažieji Lietuvos aludariai rengiasi bylinėtis su valstybe ir
reikalauti atlyginti gamintojų patiriamus nuostolius, patirtus dėl sausio 1
dieną įsigaliojusių Alkoholio kontrolės įstatymo pataisų, uždraudusių
pardavinėti stipresnį nei 7,5 proc. alų ir alų, sidrą bei alkoholinius
kokteilius didesnėje nei 1 litro taroje.
Manau, kad šiandien ypač kruopščiai tiesos beieškantiems smulkiesiems aludariams reikėtų priminti, kad
kurį laiką valstybė jų ne tik nediskriminavo, bet ir buvo suteikusi akcizo lengvatas. Matyt būtent tuomet
ir panižo delnai verslininkams tokiu verslu užsiimti ir susižerti pinigėlius iš
Lietuvoje vis didėjančių alkoholikų gretų. Besimėgaudami
mokesčių lengvatomis aludariai skųstis nematė reikalo ir nematė reikalo kalbėti
apie diskriminaciją. Dėl ne vienodo apmokestinimo skųsti ES taip pat
nepuolė. Noras atsirado tik dabar.
O dabar pažiūrėkim rinkodaros prasme kodėl taip
entuziastingai buvo imtasi gaminti alų „bambaliuose“ ir gaminti jį maksimaliai
stiprų. Yra keli labai aiškūs dalykai. Pirmiausia dėl ydingo mūsų šalyje esančio alkoholinių gėrimų apmokestinimo stiprus
alus kainuoja ne brangiau, kaip tai yra daugelyje kitų Europos šalių, o pigiau,
kas jau savaime padaro jį patrauklų ne stipraus alaus ištroškusiems „alaus
gurmanams“, o alkoholikams ir „bomžams“, kuriems aktualu įsigyti kuo didesnį
paties alkoholio kiekį už įmanomai mažesnę kainą ir kuo greičiau bei pigiau
prisigerti. Mokslinėse studijose labai
aiškiai teigiama, kad egzistuoja tiesinė priklausomybė tarp suvartoto alkoholio
kiekio ir jo sukeliamų problemų. Vadinasi kuo didesnis paties alkoholio
kiekis, tuo baisesnes pasekmes patiria jį vartojantis žmogus.
Jei alus, kaip ir stiprieji gėrimai būtų apmokestinamas
ne tik už dekalitrus, o ir už laipsnius, tai stirus alus kainuotų brangiai ir
tai savaime labai mažintų jo vartojimą. Alkoholio pakuotė taip pat labai svarbi
dėl to, kad kuo didesnė yra alkoholio pakuotė, tuo mažesni alkoholinio gėrimo
gamybos kaštai, nes bent teoriškai alaus tarai sumažėjus nuo 2 ar net nuo 2,5
litro iki 1 litro, taros kaštai išauga beveik dvigubai, o tai žinoma taip pat
prisideda prie didesnės kainos ir mažėjančio tokių gėrimų prieinamumo. Taigi
viskas alkoholio kontrolės prasme yra teisinga. Tokių siekių valstybė niekada
neslėpė ir gaila, kad tik dabar ėmėsi juos įgyvendinti.
Jei
jau mažieji aludariai galėtų bylinėtis ir laimėti tokią bylą, tai reikštų, kad
jokia valstybė negali priimti jokio sprendimo ir jokio ribojimo, kuris mažintų
bet kokio verslo (ar tai būtų tabako ar alkoholio verslas) pajamas, nes tuomet
kiekvienas verslas galėtų bylinėtis dėl nuostolių atlyginimo. Tačiau matyt tokia tarptautinė praktika ne tik
neegzistuoja, bet dar daugiau, kuo toliau, tuo intensyviau svarstomi nauji
dokumentai, turėsiantys riboti tabako ir alkoholio verslus ir jų gaminamų
produktų vartojimą, o tai reiškia ir mažinsiantys šiuos produktus gaminančių
įmonių pelnus. Dar daugiau, kiekvienas į
šį verslą ateinantis verslininkas nėra analfabetas ir moka skaityti. O
paskaityti reikėtų labai nedaug. Užtektų paskaityti Alkoholio kontrolės ar
Tabako kontrolės įstatymuose įvardintus valstybės tabako ar alkoholio kontrolės
principus bei siekius. Visur juodu ant balto yra rašoma, kad valstybė siekia
mažinti šių produktų vartojimą, bei su tuo susijusią žalą gyventojų sveikatai
bei šalies ekonomikai. Tai apie kokius teisėtus lūkesčius į šį verslą
ateinantys verslininkai gali kalbėti ir į kokių nuostolių atlyginimus galima
apeliuoti. Jei Pradedant verslą aišku, kad valstybės stengsis mažinti šio
verslo plėtros galimybes tai kiekvienas bandymas šį verslą pradėti ar plėtoti
gali būti vertinamas tik kaip asmeninė rizika, už kurią atsakomybę prisiima
pats verslininkas.
Juolab, kad ir LR Konstitucinis teismas dar 1997 metais
verslui aiškiai davė suprasti, kad valstybė neprivalo beatodairiškai skatinti
kiekvieno verslo neatsižvelgdama į visuomenė sveikatos poreikius. Taigi tiek
mažieji, tiek didieji, tiek vidutiniai aludariai žinojo kokį verslą pradeda ir
koks yra valstybės požiūris į alkoholio vartojimą.
Kalbant apie bylinėjimąsi manau, kad tokia aludarių
elgsena labai aiškiai demonstruoja koks išsigimęs yra šis verslas Lietuvoje ir
kaip suvokiama atsakomybė. Manau, kad valstybė
galėtų be didesnių problemų rasti kelis šimtus šeimos vyrus praradusių kaimo
šeimų, kurių vyrai mirė nuo besaikio mėgavimosi „bambaliniu gurmanišku alumi“
sukeltos alkoholio priklausomybės ir kepenų cirozės ir apmokėti toms šeimoms
teisines išlaidas bei paraginti šeimas kreiptis į teismus. Tokiu atveju būtent
aludariai, sudarę sąlygas pigiai gerti stiprų alkoholį ir prisidėjo prie jų
šeimos narių mirties atlygintų šeimoms nuostolius, kuriuos jos patyrė dėl
fizinio, psichologinio smurto šeimoje, artimo žmogaus netekties ir t.t. Gal
tada aludariai suprastų kas iš tiesų ir iš ko turi reikalauti kompensacijų ir
mokėti pinigus už patirtas žalas. Dabartinę aludarių komunikaciją galima vertinti
tik kaip cinišką šantažą, kuomet neatsižvelgiant į jokius jų verslo daromus padarinius
visuomenei siekiama tik pelno.
Manau, kad mažieji aludariai teisūs tik dėl vieno, kad
nereikėjo įvedant šiuos reguliavimus išskirti tik alų, sidrą ir kokteilius. Nes
kartu su apribojimais silpniesiems gėrimams buvo siūlomi apribojimai ir
stipriesiems gėrimams, kuriems skirtingai nuo alaus ir sidro buvo siūloma
riboti pilstymą į ypač mažą tarą (pvz. 100 ml degtinės plastikiniuose
indeliuose), kuri taip pat yra patogi pirmiausia norintiems pigiai ir greitai
prisigerti ar pasilengvinti pagirias. Tačiau tie siūlymai net nebuvo svarstyti
ir tai jau politikų apsisprendimo reikalas. Sutikti matyt galima ir su tuo, kad
reikėtų tvarkyti ir su spirituotais vynais, kurie vėlgi yra savotiškas
prasigėrusių šalies gyventojų pribaigimo įrankis. Matyt sprendimu čia taip pat
galėtų būti mokestis už laipsnius, kuris lemtų, kad stipresnis gėrimas ir
kainuotų brangiau.
Bet kokiu atveju mažieji aludariai dar prieš kelis
mėnesius savo atstovės lūpomis labai aiškiai deklaravo, kad nepaisant
artėjančio draudimo įsigaliojimo, kuriam tikrai turėjo laiko pasiruošti, net
nesiruošė to daryti. Tai matyt yra tikrai socialiai atsakingo verslo elgesio
pavyzdys, kurį reikia „skatinti ir puoselėti“.
1 komentaras:
ir paaiškink man dar ką, kodėl šitoje vietoje turi kentėti alaus gurmanas kurio mėgstamas Belgiškas trippel kurio kaina už 0,33 buteliuką ~6 lt o laipsniai 9% ir kuriuo jis mėgavosi išskirtinėmis progomis. arba kuom nusikalto vestuves organizuojantis žmogus ir norintis nusipirkti bačką 50l alaus šventei.
Rašyti komentarą