Pastaruoju
metu viešojoje erdvėje itin suaktyvėjo diskusijos, dėl šiuo metu svarstomos
naujosios ES Tabako produktų direktyvos. Neatsitiktinai Lietuvos viešojoje
erdvėje galima stebėti ypatingą susidomėjimą šia tema. Taip yra todėl, kad
būtent Lietuvos pirmininkavimo Europos Tarybai metu ir gali būti priimta minėta
direktyva. Todėl tabako gamintojai Lietuvos politikams ir jų nuomonės
formavimui skiria išskirtinį dėmesį.
Kaip
pastebėjo Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų
konvencijos sekretoriato vadovas Haikas Nekogosianas vizito Lietuvoje metu,
tabako pramonė agresyvėja dėl ją apimančios desperacijos. O nerimauti tabako
gamintojams iš tiesų yra dėl ko. Nepaisant milijoninių investicijų į visuomenės
klaidinimą bendrinės tabako gaminių pakuotės klausimu Australijoje, išleistų pinigų teisininkams ir bylinėjimuisi
teismuose, Australijos Aukščiausiasis teismas atmetė tabako gamintojų ieškinius
ir visam laikui įtvirtino valstybės teisę riboti ūkinę veiklą taip, kad ji
pirmiausia tarnautų šalies gyventojų sveikatai, o ne vienos verslo grupės
interesams.
Tabako
gamintojai nerimauja ir dėl to, kad sparčiai tobulėjančios technologijos
greitai leis visiškai kontroliuoti tabako gaminių gamybą ir gabenimą, o tai
reiškia, kad tabako gamintojai praras galimybę pasinaudodami laisvųjų
ekonominių zonų teikiamais privalumais, bei kitais gerai pasaulyje žinomais
mechanizmais, pradanginti nuo 10 iki 30 proc. savo gaminamos produkcijos, už
kurią nesumokami mokesčiai. Tabako pramonę jaudina ir tai, kad jau pralaimėjus bylas
dėl tabako gaminių kontrabandos organizavimo ir sumokėjus milijardines baudas,
idėja pasidomėti pačių tabako gamintojų organizuojama juodąja prekyba sudomina
ir kitas šalis. Taigi, laukia dar daugiau ieškinių ir galimai naujų išmokų
valstybėms už patirtus nuostolius.
Neatsitiktinai
dalis tabako gamintojų priėmus PSO Tabako kontrolės pagrindų konvenciją svarstė
galimybę savo verslą perorientuota į kitas sritis, tačiau matyt bent šiam momentui
buvo nuspręsta kovą dėl savo pelno tęsti.
Naujoji
Tabako produktų direktyva pirmiausia paveiktų tabako gamintojams patį
svarbiausią segmentą: vaikus ir jaunimą, be kurio tabako gamintojų pelno
išsaugojimas neįsivaizduojamas. Tabako kontrolės pagrindų konvencijoje
įtvirtintas siekis visiškai uždrausti tabako gaminių reklamą pamažu skinasi
kelią. Bendrinė tabako gaminių pakuotė jau de jure ir de facto egzistuoja
Australijoje, o pastaruoju metu apie tokią priemonę prabilo ir Didžioji
Britanija. Bendrinė tabako gaminių pakuotė ne padidintų padirbinėjimo tikimybę,
kaip bando teigti tabako gamintojų samdomi ir apmokami ekspertai, o sumažintų
produkto patrauklumą vaikams, eliminuotų rožines ir žalsvas gėlytes nuo „mergaitėms
skirtų“ cigarečių pakelių bei nutrauktų dėl informacinių technologijų galvas
pametusių paauglių vyliojimą „nanotec“ stiliaus pakuotėmis. Šiandien jau
rūkantys žmonės ir taip yra priklausomi, tą tabako pramonė užsitikrina pačių
cigarečių kūrimo technologija ir jo pagrindinio ingrediento – nikotino egzistavimu
jų gaminiuose. Tačiau neatsiradus naujų vartotojų, šis verslas labai greitai
bankrutuotų. Statistika kol kas negailestinga, dauguma pradedančių rūkyti yra
nepilnamečiai. Vadinasi jų netekus, tabako gamintojai per artimiausią dešimtmetį
prarastų apie 50 proc. rinkos.
Europą
viena svarbiausių savo rinkų tebelaikanti tabako pramonė supranta, kad naujos
priemonės tik dar labiau pablogins situaciją, nes Europoje masiškai įgyvendinant
pasyvaus rūkymo prevencijos priemones, t.y. draudžiant rūkymą darbo vietose ir
baruose ar restoranuose, draudžiant tabako gaminių reklamą, didinant tabako
gaminių akcizą ir įgyvendinant kitas efektyvias tabako kontrolės priemones,
rūkančių europiečių skaičius neišvengiamai mažėja. Taigi Tabako produktų
direktyvos susilpninimas yra gyvybės ar mirties klausimas, į kurį investuojamos
didžiulės lėšos. Vien tiesioginiam tabako įmonių intereso atstovavimui Europos
Parlamente samdoma daugiau, kaip 90 tabako lobistų. O kiek jų dirba nedeklaravę
lobistinės veiklos, belieka tik paspėlioti. Turint galvoje, kad Europos
parlamente yra 751 narys, kiekvienam lobistui tenka mažiau nei 10 parlamentarų.
O žinant, kad dalis jų iš principo pasisako už tabako kontrolę, tai skaičius
tų, su kuriais reikia realiai dirbti galimai sumažėja iki 5 asmenų kiekvienam lobistui.
O tai jau, sutikite, prabanga. To sau leisti negali netgi daugelis valstybių
narių. Panašią prabangą Europos institucijose sau gali leisti nebent alkoholio
gamintojai.
Tačiau
šį kartą Europos Komisija teikdama naująjį Tabako produktų direktyvos variantą
kaip reikiant pasirengė ir atliko namų darbus. Parengta didžiulės apimties
poveikio vertinimo studija[i],
konsultuotasi su daugybe ekspertų ir teisininkų. Apibendrinta gausybė mokslinių
tyrimų. Žinant tabako pramonės potraukį teisiniams procesams, pasvertas
kiekvienas žodis.
Dabar
kiekvienoje valstybėje tabako gamintojais stengiasi dirbti išnaudodami tos
šalies įstatymus, palankius tabako pramonei. Lietuvoje tradiciškai pasitelkiamas nelegalios prekybos tabako
gaminiais argumentas, teigiant, kad galimas bendrinės tabako gaminių pakuotės
įvedimas galimai padidins tabako gaminių kontrabandą ar jų klastojimą, visiškai
pamirštant, kad tabako gaminių klastojimas kaip problema, šiame regione beveik
neegzistuoja. Tiesa kaip tai didins kontrabandą taip ir nenurodoma, nes
pakuotės dizainas su kontrabanda neturi jokio ryšio. Kitose šalyse apeliuojama
į galimą tabako augintojų ar perdirbėjų pajamų mažėjimą.
Taip
pat apeliuojama į intelektinės nuosavybės išsaugojimą. Tačiau Europos komisijos
siūlomos priemonės visiškai atitinka tarptautinės intelektinės nuosavybės
teisės normas (pvz., Pasaulio prekybos organizacijos sutartį dėl intelektinės
nuosavybės teisių aspektų, susijusių su prekyba (TRIPS)) ir ES teisę[ii]. Pagrindinė
intelektinės nuosavybės teisės paskirtis – neleisti naudoti prekės ženklo
asmeniui, kuriam šis ženklas nepriklauso[iii]. Jei
bus priimtos priemonės, pagal kurias bus įvesta paprasta standartinė pakuotė, prekių
ženklų savininkai vis dar turės savo prekės ženklus ir bus apsaugoti nuo
neleistino jų naudojimo. Paprastos standartinės pakuotės priemonėmis bus
kontroliuojamas tik logotipų arba spalvų naudojimas, saugant visuomenės
interesus ir sveikatą, o tai leidžiama tiek pagal tarptautinę intelektinės nuosavybės
teisę[iv][v] , tiek
pagal ES teisę[vi]. Tai
patvirtinta ir Punta del Estės deklaracija, kurią 2010 m. lapkritį vienbalsiai
priėmė TKPK šalys per ketvirtąją konferenciją (COP4) ir kurioje teigiama, kad šalys
gali priimti priemones, apsaugančias visuomenės sveikatą, taip pat kontroliuoti
intelektinės nuosavybės teisių taikymą pagal nacionalinę visuomenės sveikatos politiką,
jeigu šios priemonės neprieštarauja TRIPS sutarčiai[vii] .
Kadangi paprastos standartinės pakuotės priemonės atitiks TRIPS sutartį ir
jomis bus siekiama apsaugoti visuomenės sveikatą, tokios priemonės bus teisiškai
tinkamos ir gali būti priimtos. Be to tokios priemonės atitinka Pasaulio
prekybos organizacijos (PPO) nustatytas tarptautinės prekybos taisykles. Jos iš
tiesų atitinka visuomenės sveikatos išimtims taikomus reikalavimus, numatytus
tiek PPO bendrajame susitarime dėl muitų tarifų ir prekybos (GATT), tiek PPO
susitarime dėl techninių kliūčių prekyboje (TBT)[viii]. Apeliuodami
į tarptautinių susitarimų laužymą tabako gamintojai patys paprastai nepateikia
jokių nuorodų.
Pataruoju
metu tabako gamintojų platinamuose straipsniuose netgi apeliuojama į LR
Konstituciją. Tačiau ši apeliacija taip pat yra bevertė, nes LR Konstitucinis
teismas dar 1997 metais išsakė nuomonę, kad valstybė reguliuoja ūkinę veiklą
taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei, o ne siauram verslo interesui[ix], o bet
kokie tabako gamintojų nurodymai, kad tabako gaminių pakuočių reguliavimą prieštaraujančiu
LR Konstitucijai įvardino kuris nors Seimo komitetas yra beverčiai, nes apie
tokius prieštaravimus Seimo nariai negali spręsti, tokius sprendimus priima tik
Konstitucinis teismas.
Europoje
verdant debatams paaiškėja, kad Jungtinėje Karalystėje veikiančių organizacijų
dėka antrą kartą buvo nutraukta melaginga tabako gamintojų viešųjų ryšių
kampanija[x]. Tabako
gamintojui Gallaher surengus viešų ryšių kompaniją, kurios tikslas – įrodyti,
jog nelegali tabako gaminių rinka sparčiai auga, o standartinė pakuotė tik
pagilins šią problemą, Jungtinės Karalystės nevyriausybinėms organizacijoms
pavyko pažaboti tabako gamintojų iniciatyvas, nukreiptas prieš standartinės
pakuotės įvedimą. Įrodžius, kad abejonių dėl šios priemonės teigiamo poveikio
mažinant tabako vartojimą nėra, Gallaher kampanija buvo nutraukta. Tabako
kompanijai pateiktame kaltinime paneigiamas nelegalių tabako gaminių rinkos
augimas ir nurodomi oficialūs duomenys, pažymintys, kad „per pastarąjį
dešimtmetį nelegalių tabako gaminių rinka žymiai sumažėjo“.
Taigi
tabako gamintojams nelieka nieko kito: pasitelkti visus iki tol finansuotus „draugus“,
teisininkus ir žiniasklaidą ir blefuoti. Blefas gali galutinai sužlugdyti ir
tai nepavydėtiną tabako gamintojų įvaizdį visuomenėje, tačiau tokios rizikos
kaina milijardai eurų, kurie gali būti prarasti tabako gamybos bendrovių vis didesniam
žmonių skaičiui metant rūkyti ir vis didesniam skaičiui vaikų nepradedant
rūkyti.
Detalesnę informaciją apie ES
Tabako produktų direktyvą, jos teisinius ir kitus aspektus galima rasti adresu:
[ii] 9
McGrady B., TRIPS ir prekių ženklai: tabako atvejis, Pasaulio prekybos apžvalga
(2004 m.).
[iii] Katz
J, Dearden R., Plain Packaging and International Health Treaties, skelbtas
leidinyje Luik J, red., „Plain packaging and the marketing of Cigarettes“.
Oksfordšyras. Admap Publications, 1998.
[iv] Žr.
Pasaulio prekybos organizacijos sutarties dėl intelektinės nuosavybės teisių
aspektų, susijusių su prekyba, 8.1 ir 20 straipsnius.
[v] McGrady
B., TRIPS ir prekių ženklai: tabako atvejis, Pasaulio prekybos apžvalga (2004
m.), p. 69
[vi] Nr.
C-491-01; R. (dėl „British American Tobacco (Investments) Ltd.“ paraiškos) prieš
Sveikatos ministrą, 2002 m. gruodžio 10 d
[vii] Punta
del Estės deklaracijos 4 straipsnis dėl PPO TKPK įgyvendinimo, 2010 m.
lapkričio 19 d.
[viii] Žr.
GATT XX(b) straipsnį ir Thailand – Restrictions on Importation of and Internal
Taxes on Cigarettes, specialistų
grupės ataskaitos, patvirtintos 1990 m. lapkričio 7 d.
(BISD 37S/2000), 21–35 dalis.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą