Labai natūralu, kad bet koks skaudesnis įvykis, kuriame
užgęsta žmogaus gyvybės, išprovokuoja didesnes ar mažesnes viešas diskusijas,
vertinimus, siūlymus ir kt. O jei tas įvykis, kaip pastarųjų dienų Lietuvoje,
pareikalauja ne vieno vaiko gyvybės, tai sukelia savotišką emocijų ir diskusijų
audrą. Labai natūralu, kad norisi rasti kaltus ir ką nors daryti. Blogiausia,
kad nemaža dalis beieškančių kaltųjų, save drąsiai galėtų įsirašyti į tą
sąrašą.
Visi dabar ieško kaltų. Ieškojo po Kražių įvykių. Ieškos
ir dabar. Labai gali būti, kad ras. Tik ar suprantame, kad tai tebus labai
trumpalaikis nusiraminimas, nes kurioje kitoje Lietuvos vietoje, po kiek laiko
atsitiks vėl kažkas panašaus. Ir vėl...ir vėl.... Ir taip bus tol, kol žmonės
supras, kad kaip ir meningokokinės infekcijos atveju dėl žmogaus mirties kalti
būna ne medikai, o mirtinos ligos sukėlėjas.
Perskaičiau spaudoje pakalbinto degalinės savininko,
kurioje gėrimus sau mėgo pirktis vaikus nuskandinęs veikėjas, interviu. Tai degalinės
atstovas nemano, kaip nors prisidėjęs prie problemos. O kiek tokių „nekaltų“
sąžiningo verslo atstovų Lietuvoje, kurie nepaisydami jokių įstatymų nuolat
pardavinėja gėrimus neblaiviems asmenims ar nepilnamečiams. Jų teigimu,
apribojimai tik skatina šešėlį. Tai norėtųsi jų paklausti, apie kiek jų rajone
veikiančių nelegalios prekybos taškų pranešė patys degalinių ar parduotuvių
savininkai, kuriems taip rūpi, kad verslas būtų tik skaidrus? Matyt tik gerų
norų vedini ir kupini gailesčio kenčiančioms šeimoms ir geriantiems
tautiečiams, tie „balti ir pūkuoti“ verslininkai pardavinėja pašalpų gavėjams alkoholinius
gėrimus į skolą.
Norisi paklausti ir kitos šviesuomenės dalies. Kiek
Lietuvoje dar yra mokyklų, kur mokytojai geria švenčių metu su tėvais jų vaikų akivaizdoje
pačioje mokykloje, taip pažeidinėdami įstatymus? Ar ne tokie pavyzdžiai ir „šou
elito“ fotografijos su taurėmis nuolatiniuose pobūviuose ir sukuria regimybę
mažiau išsilavinusiems ir taip gyvenimo nuskriaustiems mūsų šalies piliečiams,
kad kietumas ir slypi gebėjime ignoruoti „kvailus įstatymus“, gebėjime įpirkti,
o dar geriau – daug pakelti.
Vis tik būčiau iki galo neobjektyvus jei nepaminėčiau
dalies to paties šou verslo žmonių, kuriems akys jau atsivėrė, ir kuriems
šeima, jų pačių sveikata ir visuomenė gerbūvis buvo aukščiau už jų gyvenimus
griovusį gėrimą. Ir šiandien tie žmonės jau tampa matomi ir girdimi. Didelis
ačiū jiems.
Šiandien kažkaip įdomiai nuskambėjo vieno iš žinomų žurnalistų
komentaras vaikus nužudžiusio asmens tema tema. Kadangi jis visus, besiūlančius mokslu pagrįstas alkoholio
kontroles priemones vadina verygininkais, leisiu jį sau
meiliai pavadinti valatkininku. Jis paprastai sau leidžia ir riebesnius
apibūdinimus, tokius kaip „valančininkai
su špižine sąmone, kuriai draudimas yra viskas, ką jų rievelės gali sugalvoti,”
Šį kartą valatkininkai (verygininkų oponentai aut.past.)
vietoje to, kad protingai patylėtų, nes jų anksčiau vadovauti dienraščiai ėmė
ir šiandien tebeima didelius pinigus ir gyvena iš alkoholinių gėrimų reklamos,
kuri yra viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl šiandien tiek daug girtauja
jauni žmonės ir moterys, nepraleido progos vėl parėkauti apie tai, kad valdžia
vėl imsis draudimų, kad draudimais nieko neišspręsi. Ir reikia būti ypatingu
genijumi, kad padaryti tokią rimtą išvadą, kad jau vieną dieną galiojantis
draudimas prekiauti alkoholiu degalinėse nesustabdė vaikžudžio. O jis ir
negalėjo sustabdyti, nes valatkininkai, padedami perkamų ir parduodamų
politikų, jau daugiau kaip dešimtmetį vykdo intensyvią alkoholio rinkos plėtrą.
Ir jie ne kartą buvo įspėti, kad bus pasekmės. Kad pasekmės bus tokios, kurios
privers šiurpti ir visko mačiusius. Kad teks laidoti vis jaunesnius, ir kad
turėsim daugybę nelaimingų apsigimusių vaikų, apleistų šeimų, nedarbingų ir
ligotų žmonių. Ar tai kam nors padarė įspūdį?
Draudimais nieko neišspręsi... Matyt tuos žodžius
valatkininkai kartoja, kaip rožančiaus maldą kiekvieną vakarą prieš miegą, kad
nepamirštų, kam dar neatidirbo už gautus pinigus ar įtaką. Matyt žiūrint į
dabartinę Lietuvos situaciją reikėtų teigti, kad leidimais išspręsime viską.
Juk nuo 2000 metų pasipylę leidimai: prekiauti alkoholiu visą parą,
prekiauti degalinėse, reklamuoti alkoholį, nuolat augo alkoholinių gėrimų
įperkamumas, sumažintas amžiaus cenzas, pritaikytos mokesčių lengvatos kai
kurios gėrimų grupėms, pridalinta 19 000 neriboto galiojimo prekybos alkoholiu licencijų, "išsprendė" daugelį problemų. Tad norėtųsi paklausti neradikalių, sovietmečio
traumų nekamuojamų, laisvų ir intelektualių valatkininkų, kiek per tą laiką
sumažėjo alkoholio vartojimas Lietuvoje? O kad jums nereikėtų labai ilgai ir
sunkiai ieškoti priminsiu, kad jis nuo 1998 iki 2010 metų užuot pagal planą mažėjęs 25
proc., kaip buvo suplanuota Lietuvos sveikatos programoje, išaugo 130 proc. Tai
turbūt tai ir leidžia jums daryti išvadas, kad leidimai, o ne draudimai turėtų
„išspręsti problemas“.
O kai jau atsitinka nelaimė, matyt kažkur giliai likę
sąžinės likučiai verčia elgtis kaip toje liaudies patarlėje: „pat muša, pats
rėkia“. Ar didžiųjų portalų ir žiniasklaidos priemonių atstovai nebuvo tarp tų,
kurie 2011
metais neleido, kad Lietuvoje neliktų
alkoholinių gėrimų reklamos? Žinoma, viešo atsakymo į tą klausimą negausi, bet
manau, kad užuot ieškoję kaltų tarp kitų, šie viešumoje komentarus išsakantys ir
rašantys žiniasklaidos verslo (nes žurnalistai čia niekuo dėti) atstovai,
turėtų tai prisiminti ir suprasti, kad badydami pirštais į kitus, jie turėtų
pasižiūrėti į veidrodį.
Jau tuomet buvo sakoma, kad alkoholinių gėrimų reklama
didina vaikų alkoholio vartojimo paplitimą, jį ankstina, o ankstyva vartojimo
pradžia iki 4 kartų
padidina priklausomų nuo alkoholio asmenų skaičių. Ir tie žmonės dabar jau
suaugo. Dabar jie jau turi savo vaikus, kuriuos pradėjo skandinti ar kitaip
naikinti.
Ir atsakingų reikėtų pirmiausia ieškoti ne tarp tų
socialinių darbuotojų seniūnijose, kurios neretai už savo pinigus važiuoja
lankyti socialiai degradavusių nelaimėlių, ar pareigūnų, kurie ant mūsų
patogumo ir gobšumo užaugusias visuomenės piktžaizdes turėtų užgydyti visus
sukišdami į kalėjimą.
Ar nepastebėjote, kad pagaliau atsidūrėm akligatvyje.
Reiktų baigti gerti, bet nebegalim, nes nemaža dalis net ir labai socialios
visuomenės jau priklausoma. Sakysite reikia gydyti prievarta. Tai, kad ir
savanoriškai besikreipiantiems ne visuomet pavyksta gauti efektyvią ir kvalifikuotą
pagalbą. Norite, kad nebūtų vaikų globos namų, bet vaikus iš geriančių tėvų
šeimų norite paimti. Norite, kad visuomenė mažiau gertų, bet alkoholio versloves
laikote kertiniu šalies ekonomikos ramsčiu. Ar jums ponai šita situacija
nepanaši į savotišką šizofreniją?
Ir vėl tos kalbos apie mirties bausmes ir priverstinį
gydymą. Ir norisi paklausti, kaip jūsų manymu mirties bausmė vaikus
nužudžiusiam tėvui išspręs girtaujančios visuomenės problemas, kuri vėl gavo
eilinę žinutę iš prekybos tinklo, kad šį savaitgalį degtinei 40
proc. nuolaida? Juk dauguma prabangius gėrimus prabangiuose
restoranuose gurkšnojantys veikėjų muštųsi į krūtinę ranka sakydami, kad jie su
gėrimų problemų neturi ir jiems tokia situacija yra nereali. Taip. Vaikai šulinyje
gal ir nelabai reali, bet besiritanti savižudybių banga, girti aukšti
pareigūnai už prabangių automobilių vairo visiškai reali situacija, taip pat
tampanti kasdienybe. Kasdienybe tai tapo dabar jau dvigubus reitingus
renkančtiems žiniasklaidos verslo atstovams, kurie viena ranka ima pinigus už
alkoholio reklamą, kita ranka ima dar didesnius pinigus už tą pačią reklamą,
nes jos pagimdyti padariniai surenka maksimalų susidomėjimą jau iki iškrypimo
žiaurumais besidominčioje ir apie tai skaitančioje visuomenėje.
Kadangi tik kritikuoti jau nebėra gero tono ženklas,
pasidalinsiu keletu nemokamų patarimų. Jie jau ne kartą siūlyti. Manau, kad taip,
kaip sudirgusioje ir savo šešėlio bijančioje visuomenėj nebūtų protinga
reklamuoti ir ant kiekvieno kampo pardavinėti ginklus, taip ir geriančioje ir
jau save dėl to naikinančioje visuomenėje reklamuoti alkoholį ir jį pardavinėti
ant kiekvieno kampo yra savižudiška, o reklamuoti tai, ko vartojimą nori
mažinti yra dar ir kvaila. Todėl kuo greičiau neliks alkoholio reklamos, tuo
greičiau ir efektyviau bus galima visuomenei paaiškinti kitas atsipalaidavimo ir
laisvalaikio praleidimo galimybes.
Kitas patarimas. Kadangi alkoholinių gėrimų įperkamumas
nuo 1995
metų išaugo apie 500 proc. tai siūlyčiau be jokių dvejonių akcizą
alkoholiniams gėrimams kasmet didinti po 50 proc., kol bus pasiektas toks lygis, kad
alkoholis taps ne pirmo pasirinkimo, o prabangos preke. Jei norite, kad visiškai prasigėrę asmenys nepultų gerti odekolono, nemokamai dalinkite jiems seniūnijose pačią brangiausią ir labiausiai reklamuojamą lietuvišką degtinę, ir tai bus pigiau nei pigiu alkoholiu pragirdyti dar neprasigėrusią visuomenės dalį. Greta to galėsite jiems ir apie gydymą užsiminti. Maža to, visus
papildomai surinktus pinigus skirkite vaikų užimtumui, prevencinėms programoms,
alternatyvių pramogų plėtrai ir blaiviam laisvalaikiui skatinti, mokytojų,
socialinių darbuotojų ir pareigūnų algų didinti. Jei tiksliau, tai tiems,
kurie paprastai kritinėse situacijose padaromi atpirkimo ožiais ir apkaltinami
už neveiklumą. Likusius pinigus reikėtų skirti priklausomų žmonių gydymui, jų motyvavimui, ir gražinimui į visuomenę. Ir jei taip atsitiktų, garantuoju, kad po 10-15 metų šiandieninė situacija atrodytų kaip liguistas
košmariškas sapnas. Tik ar taip kada nors bus?
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą