Manau
ne vienas jūsų pastebėjote, kad per Lietuvą vėl nuvilnijus alkoholio sukeltų
problemų bangai, kilo ir politinių diskusijų banga. Kurį laiką jaučiausi, kaip
Pasaulio sveikatos organizacijos ekspertų renginyje, nes beveik visi politikai
sutartinai kartojo Pasaulio sveikatos organizacijos siūlomas mokslu pagrįstas
alkoholio kontrolės priemones, tarp kurių ir alkoholinių gėrimų reklamos
draudimas.
Dabar
jaučiuosi, lyg tolčiau nuo to ekspertų susitikimo sėdėdamas mane vežančiame
autobuse, ir pasiekiam mane jau tik tų pažadų nuotrupos ar silpnas aidas. Tas aidas,
atsimušęs nuo sienų jau įgauna naujus garsinius atspalvius ir išsikreipia, vis
dažniau efektyvių priemonių pavadinimus paversdamas kažkur girdėtais
burtažodžiais: „draudimais nieko neišspręsi“, „reikia šviesti, o ne drausti“ ir
t.t.
Kažkaip
beklausydamas prisiminiau lietuvišką pasaką apie kalvio mokinį, kuris išvykęs
mokytis kalvystės amato pragulėjo nieko neveikdamas, o paskui grįžęs namo
paprašytas pademonstruoti ko išmokęs iš pradžių bandė nukalti noragą, vėliau
pasagą, vinį ir galutinėje sąskaitoje iš į vandenį įmerkto žaizdre įkaitinto
geležies teliko tik garsas „pššš“.
Bet šį
karta ne apie viską, o tik apie reklamą. Pabandysiu paaiškinti kodėl ji tokia
svarbi. Pirmiausia tik pora mokslu patvirtintų faktų. Alkoholio reklama skatina
vaikus anksčiau pradėti vartoti alkoholinius gėrimus (o tai reiškia, kad
daugiau jų taps priklausomais nuo alkoholio) ir tuos, kurie jau vartoja,
skatina vartoti daugiau. Bet yra ir kiti efektai. Jau dabar stebėdamas
nacionalinio transliuotojo laidas, žurnalistų pasisakymus ir nuomones, matau
kokybiškai ir kiekybiškai reikšmingus skirtumus kalbant apie alkoholio problemas.
Jau galima išgirsti žurnalistų klausimus apie dingstančius pasiūlymus apie alkoholio
reklamos draudimą ir pan. Tą buvo sunku išgirsti tuomet, kai nacionalinis
transliuotojas pats gaudavo pajamas iš alkoholio reklamos. Ir tikrai nenoriu
pasakyti, kad tai buvo žurnalistų papirkinėjimas, tiesiog spjaudyti į šulinį,
iš kurio paskui reikės gerti, nėra priimta.
Kad būtų
aiškiau, alkoholio reklamos draudimą savotiškai palyginsiu su alternatyvių
aprūpinimo dujomis šaltinių užtikrinimu šaliai. Kol kažkas turi savo rankose
svertus, kurie gali lemti, kad vieną dieną liksi be kuro (šiuo atveju be
reklamos įplaukų), atsiranda motyvas rinktis ką sakai, tam kuris valdo
situaciją ir kaip su juo elgtis. Su alkoholio reklama visiškai identiška
situacija. Ji labai sunkina padėti, nes žiniasklaida vaidina itin svarbų
vaidmenį supažindinant visuomenę su politikų rengiamomis ir siūlomomis visuomenės
sveikatos priemonėmis, aktyvinant kokybišką diskusiją apie tų priemonių svarbą.
Tai yra savotiškas visuomenės parengimo garantas, be kurio dalis priemonių būna
pasmerktos ilgam merdėjimui ar nepilnam įgyvendinimui, kuomet visuomenė nebūna
pasiruošusi jų priimti. Ir jei žiniasklaida gali labai kokybiškai supažindinti visuomenę
su išorės grėsmėmis, tai nebūtų sudėtinga supažindinti ir su tomis, kurios
griauna mus iš vidaus ir tam nepakanka parodyti į šulinį sumestus vaikus ar
stiklinėmis akimis žiūrinčius tą padariusius veikėjus. Visuomenė turi atsibusti
ir suprasti, kad be visų prisidėjimo ir susitaikymo su laikinais nepatogumais,
kuriuos sukelia alkoholio kontrolės priemonės, joks tikslas nebus pasiektas.
Nes tik visuomenė yra garantas, kad priimtos įstatymo nuostatos galios.
Tačiau
sėdint alkoholio reklamą užsakančių asmenų kišenėje, tos žinutės eterio gali ir
nepasiekti.
Todėl
norisi užduoti klausimą žiniasklaidos savininkams ir vadovams (ne
žurnalistams), ar jūs ruošiatės prisidėti prie to, kad Lietuva pagaliau pradėtų
lipti iš alkoholizacijos duobės, ir jūs patys ir jūsų vaikai pagaliau galėtų
saugiau gyventi šitoje šalyje? Ar prie problemų turi prisidėti tik kiti, kaip
įprasta manyti mūsų visuomenėje, kuri kaltų visuomet ieško tik kituose, o ne
savyje? Ar žiniasklaidos savininkai yra pasiruošę solidarizuotis su sergančia
visuomene ir trumpuoju laikotarpiu kažko atsisakyti ir ieškoti sprendimų? O gal
rūpestis visuomenės problemomis yra apsimestinis ir tai tik poza, kuri neturi
nieko bendro su gerais norais, nes kuo tragiškesni įvykiai vyksta sergančioje
visuomenėje, tuo daugiau „klikų“ surenka baisios antraštės žiniasklaidoje?
Norėtųsi tikėti, kad taip nėra.
Todėl
matydamas tendenciją, kad bet kokia rimtesnė diskusija apie alkoholio reklamos atsisakymą
sulaukia savotiško „duslintuvo“ efekto, noriu paklausti ar tarp žiniasklaidos vadovų
ir savininkų atsirastų geranoriškų, kurie sutiktų sėsti prie bendro stalo ir
ieškoti išeičių. Viena jų jau buvo siūlyta tuo metu, kai Lietuva turėjo šansą
įgyvendinti alkoholio reklamos draudimą, tačiau jį atšaukė, taip ir nespėjus
jam įsigalioti. Tas pasiūlymas yra labai paprastas. Tereikėtų įtikinti
parlamentą reikšmingai didinti rekordines žemumas siekiančią alkoholio kainą,
nes dabar akcizu apmokestinti gėrimai kainuoja pigiau nei tokio mokesčio
neturintis vanduo ar sultys. Iš sugeneruotų papildomų biudžeto pajamų, būtų
galima skirti nemažas lėšas socialinei reklamai, kuri galėtų bent iš dalies
kompensuoti žiniasklaidos praradimus iš alkoholio reklamos. Kitą prarastos
reklamos dalį neabejotinai užimtų kitų produktų reklama, nes šventa vieta
tuščia nebūna.
1 komentaras:
Prisiminkite, kaip buvo uždrausta tabako gaminių reklama: visa durnasklaida žviegė, kad ji padvės badu, visos reklamos agentūros pasokojo siaubo istorijas, kaip Lietuvoje nebeliks reklamos agentūrų... O greta mūsų lietuviškų(?) verkšlentojų netgi "Formulės 1" savininkai pareiškė, kad joje dalyvaujančios automobilių komandos užsilenks be legalių narkotikų pinigų (prisimenate - beveik visos komandos reklamavo kažkurią cigarečių markę).
Ir ką. Realybėje po cigarečių reklamos draudimo nieko tokio neįvyko - atsilaisvinusius reklaminius plotus iškart užpildė kito šūdo, kurį be reklamos parduoti neįmanoma, reklama.
Alkoholio atveju viskas yra identiška. Vieninteliai nukentėjusieji čia bus legali ALKOmagija su IŠGAMŲ valdžiagyvių stogu vykdanti Lietuvos genocidą.
O valstybės masteliu verslas net nepajus, kad kažkas kažko neteko. Atvirkščiai, pinigai, kurių iš žmonių nesurinks ALKOmafija, bus išleisti kitoms prekėms. maža to, bet koks girtų žmonių skaičiaus ir "pragertų valandų" skaičiaus sumažėjimas - tai milžiniškas ekonominis stimulas valstybės mąsteliu.
Šlykščiausia, kad visi, kieno interesai yra sumerkti į ALKOmafijos verslą (alkoholizatoriai, valdžiagyviai, reklamščikai, masiniai durnintojai ir alkonuodų platintojai) kuo puikiausiai tai supranta, tačiau jiems lengviau toliau naikinti ir debilizuoti jų taip niekinamus "runkelius", negu padaryti GERĄ DARBĄ visai valstybei ir VISAI visuomenei, o ne savo ALKOmafijos klaneliui.
Rašyti komentarą