Šiandien dauguma žiniasklaidos
priemonių aktyviai aptarinėjo LR Vyriausybės siūlymus kai kurioms vairuotojų
grupėms leistiną alkoholio koncentracijos ribą kraujyje sumažinti iki 0
promilių. Kadangi absoliuti dauguma Lietuvos gyventojų dalis vartoja alkoholį,
tai nestebina ir viešuose balsavimuose pasirodanti 0 promilių įvedimui
nepritariančių balsuotojų persvara. Tačiau beveik pusė balsuojančių tokiam reguliavimui
vis tik pritartų. Tačiau atmeskim balsavimus ir pažiūrėkim į problemą iš esmės.
Pirmiausia žiūrint į tai, ką apie
tai sako moksliniai tyrimai ir autoritetingos institucijos, galima matyti
aiškią nuostatą, kuri skatina nulinę toleranciją vairavimui išgėrus. Nulinė
tolerancija nebūtinai reiškia nulinį techninį limitą, nes matavimo įrenginiai
turi paklaidą, kurios ribose rezultatas nelaikomas teigiamu. Tai savotiškas
nuraminimas visiems, nuogąstaujantiems dėl matavimo paklaidų. Nulinė tolerancija
reiškia visišką vairavimo išgėrus netoleravimą ir tokios nuostatos įteisinimą
teisiniuose dokumentuose. Tokios rekomendacijos dalinamos ne dėl kieno nors
pasipiktinimo, ar kaip jau bandoma pateikti populistinių norų pasirodyti, kad
kažkas daroma. Autoritetingų institucijų dokumentuose jau vienareikšmiškai
patvirtinama, kad net ir mažos alkoholio dozės padidina autoįvykio tikimybę
tiek vairuotojams, tiek pėstiesiems. Alkoholis ne tik pablogina esmines organizmo
funkcijas, susijusias su saugiu vairavimu (tokias kaip regėjimas, reakcijos laikas ir kt. ),
bet ir yra susijęs su netinkamų ar rizikingų sprendimų priėmimu (greičio
viršijimu, saugos diržų vengimu ir pan.)[i].
Kai kuriose šalyse atlikti tyrimai aiškiai rodo, kad bet koks alkoholio
vartojimas yra susijęs su didesne traumų ar autoįvykių tikimybe[ii],
nors kai kurių itin liberalių pažiūrų politikams, tų įrodymų vis dar stinga.
Ar leistinos alkoholio
koncentracijos sumažinimas gali duoti pageidaujamą efektą, t.y. sumažinti
neblaivių vairuotojų skaičių gatvėse ir jų sukeltų autoįvykių mastą? Moksliniai
tyrimai, atlikti šalyse, kurios tokias priemones diegia, rodo, kad taip. Pvz.
alkoholio koncentracijos mažinimas Japonijoje davė laukiamų rezultatų[iii][iv].
Panašius rezultatus rodo ir kitų šalių duomenys. Bet sakysit mes gi ne Japonija
ir mums civilizuoto pasaulio tvarka negalioja. Tuomet pažvelkim iš
psichologinės perspektyvos. Juk daugeliui gerai žinoma nuostata, kad nedidelis
pavartotas alkoholio kiekis nieko nekeičia. O kaip gi kitaip. Juk ir pačiam
kompleksuočiausiam vairuotojui išgėrus viskas einasi „kaip per sviestą“. Ir
pavaros jungiasi ir stresas kelyje išnyksta. Ir išgėrus vairavimas vairuotojo
nuomone tik gerėja. Tik tai deja nieko bendro neturi su realybe. Tai viso labo
subjektyvus pojūtis. Tai taip pat subjektyvu, kaip įsivaizduojamas sušilimas
išgėrus alkoholio šaltyje. Keisčiausia, kad niekam nekyla abejonių „sušilimu“,
kai sušąla būtent alkoholiu besišildantys šaltyje. Labai gerai žinoma, kad
alkoholis išjungia aukštąją žmogaus nervinę veiklą ir žmogus tampa asocialus.
Tai labai gerai atsispindi autoįvykių statistikoje.
0 promilių limitas žinoma
neišspręs kriminalinių veikėjų keliamų problemų, kurie sėda už vairo jau kelis
kartus bausti už vairavimą išgėrus, nebeturėdami savo automobilio ir nesumokėję
dešimtatūkstantinių baudų. Tokiems veikėjams matyt tinkamiausia vieta būtų ten,
kur jie būtų tiesiog fiziškai izoliuoti nuo visuomenės. Kitas variantas galėtų
būti pasirinkimas tarp gydymosi ir kalėjimo. Bet tai atskiros diskusijos tema.
0 promilių skirtos ne
prasigėrusiems, o tiems, kas dar nėra beviltiški. Ir tikrai nereikia būti pasak
Repečkos „maratonininku“, nes užmušti žmogų galite ir pirmą kartą išgėrę alkoholio
ir sėdę už vairo. Juk šiuo atveju kalbam ne apie priklausomybę, o apie
įsitikinimą, kad maža dozė nepakeis vairavimo kokybės. 0 promilių įneša
aiškumo. Juk labai aišku, kad skaičiuoti kiek bokalų ar taurelių dar nesukels
problemos nebelieka prasmės. Labai aišku, kad bet koks kiekis yra netinkamas.
Juo labiau, kad bandantieji pasitikrinti baruose su ant sienų pakabintais
alkotesteriais labai rizikuoja suklysti, nes neseniai baigtas gerti alkoholis
iš karto nesirezorbuoja į kraują. Tam prireikia laiko, kuris paprastai jau
leidžiamas prie vairo, o tuomet jau automobilyje auganti alkoholio
koncentracija kraujyje sukelia fatalias pasekmes.
Priešingai nuogąstaujantiems liberalams,
0 promilių, ne didina, o mažina korupcijos tikimybę. Pirmiausia dėl to, kad
negėrę tikrai jausitės teisūs ir nekils jokių norų išsipirkinėti. O jei kils
ginčas, dėl neva „teigiamų“ parodymų, tikrai nebijosite pasitikrinti kraują. Tačiau
jei bent truputį gėrėte, drąsos tikrintis atsiras tik išimtiniais atvejais.
Tokiu atveju atsiranda erdvės ir nesąžiningų policininkų „patobulintiems
alkotesteriams“, kurie kaip užsispyrę rodo kiek didesnę nei leistiną alkoholio koncentraciją.
Ir jei jūs bent truputį gėrėte, rizikuoti nesinorės, o tada jau ir kyšiui erdvė
atsiranda.
Ir pabaigai, visiems
ištroškusiems lietuviškos statistikos. Jos yra daugiau nei pakankamai. Tik
skaitykit tą statistiką ir ką nors ten supraskite. Užtektų pavartyti šią
studiją: http://issuu.com/larisajakovuk/docs/leidinys_alkoholio_
(o jei tiksliau, tai jos 156 psl. 16, 17 ir 18 lenteles).
O atsakant į straipsnio pavadinime
užduotą klausimą, noriu pasakyti, kad vairavimas esant blaiviam yra ne
radikalizmo, o tikros brandos, pilietiškumo ir gailestingumo niekuo dėtiems
nekaltiems blaiviems eismo dalyviams ženklas. Tik visiškai sąmoningas žmogus
suvokia, kokia yra žmogau gyvybės kaina ir kad joks liberalizmas nepateisina beprasmiškai
keliuose išgėrusių ar girtų vairuotojų užmuštų žmonių. Jei norite gerti, tai darykite
ten, kur nekelsite grėsmės aplinkiniams, priešingu atveju jūsų bukas
liberalizmas gali privesti prie to, kad ir lėktuvų pilotai nuspręs jog skristi
truputį išgėrus yra drąsiau ir įdomiau. Juk niekas neįrodė, kad girti lakūnai
dažniau nukrenta, ar ne?
1 komentaras:
prisimenant Valančiūno atvejį, nustebau, kad Kanadoje leistina alkoholio koncentracija yra dvigubai didesnė negu mūsų šalyje, t.y. 0,8 promilės. nežinau, kuo yra pagrįsta tokia norma, ar ten žmonės yra ant tiek sąmoningi, kad jeigu jau išgeria, tai nesėda už vairo, ar kažkur kitur šuo pakastas.. o šiaip tai faktas, automobilis yra padidintos rizikos objektas, dažnai net vairuotojams būnant blaiviems deja nepavyksta išvengti skaudžių avarijų, ką jau bekalbėti kai vairuojama apsvaigus nuo alkoholio, todėl 0 promilių būtų visiškai logiškas sprendimas..
Rašyti komentarą