Turiu pripažinti, kad pastaruoju metu suaktyvėjusi
alkoholio gamintojų ir juos atstovaujančių organizacijų veikla kelia pagarbią
šypseną. Labai teisingai sakoma, niekada nenuvertink savo oponento ir
priešininko.
Praėjusią savaitę pradėti rinkti piliečių parašai dėl
Alkoholio kontrolės įstatymo pataisų, kuriomis siekiama kelių tikslų: uždrausti
alkoholio reklamą, padidinti legalų alkoholio įsigijimo amžių iki 20 metų, prailginti prekybos alkoholiu naktį
apribojimą pratęsiant draudimą prekiauti alkoholiu nuo 20 val. vakaro iki
10 val. ryto ir perkelti prekybą alkoholiu
į specializuotas parduotuves.
Ne kartą savo straipsniuose esu minėjęs tabako
kontrolėje labai gerai žinomą „scream test“. Jei labai paprastai paaiškinti tai
jei siūlomos kontrolės priemonės negali turėti realios įtakos tabako gaminių
vartojimui, pramonė išlieka tyli ar santykinai tyli. Tačiau jei pasiūlomos
priemonės realiai paveiktų pardavimus ir vartojimą, pasipila gerai organizuota
dezinformacija ir klaidinimas, kuris taip vaizdingai ir vadinamas „pramonės
rėkimu“.
Šį kartą piliečių iniciatyva šį testą praėjo 100
proc. Alkoholio pramonė Lietuvoje
jau ne tik rėkia, kad tai yra klaidingos ir nereikalingos priemonės, bet
mobilizuoja jiems prijaučiančias organizacijas ar asmenis, kurie turėtų vietoje
pramonės visuomenei ištransliuoti alkoholio pramonės argumentus.
Ir tai nėra
šiaip organizacijos ar asmenys, tai bus organizacijos kurios iki šiol yra
sulaukusios vienokios ar kitokios alkoholio pramonės paramos, o tokiais
atvejais „ateina laikas atidirbti“ už paramą. Ir kaip ir visuomet bus labai
sunku suprasti, kur čia visuomenės grupių ar ekspertų nuomonė, o kur alkoholio pramonės
parengtų paruoštukų skaitovų konkursas su tomis pačiomis nuvalkiotomis
klišėmis: „draudimai neveikia“, „reikia šalinti priežastis“, „išeitis švietimas“.
Todėl laikau savo pareiga pradėti nuosekliai
paaiškinti ir argumentuoti piliečių parašams pateiktas iniciatyvas. Ir šiandien
norėčiau pradėti nuo alkoholinių gėrimų reklamos. Ir pirmiausia norėčiau
pradėti nuo kreipimosi į žiniasklaidą, kuri jau įsitraukia į diskusijas ir vėl
girdime tuos pačius argumentus, kad nebus galima sukontroliuoti reklamos iš
užsienio, ar kad uždraudus reklamą pablogės žiniasklaidos turinys. Pirmiausia
dėl užsienio reklamos tai kai kurių televizijos kanalų skleidžiamo karo
kurstymo ir dezinformacijos valdymas parodė, kad norint įmanoma viskas. O
kalbant apie internetinę reklamą, galimybės yra dar didesnės. Dar daugiau, jau
seniai siūloma didinti akcizą alkoholiniams gėrimams ir dalį tų pajamų skirti
socialinei reklamai, kuri galėtų amortizuoti galimus žiniasklaidos praradimus
dėl alkoholinių gėrimų reklamos draudimo. Tik vienoje iš „Žinių radijo“ laidų,
kurioje buvo kalbinama Interneto žiniasklaidos asociacijos pirmininkė Aistė
Žilinskienė paskubėjo paraginti, kad pirma turi būti sugeneruoti pinigai
žiniasklaidai, o tik po to įvedimas alkoholio reklamos draudimas. O aš manau,
kad prie to turi prisidėti būtent pati žiniasklaida, jei ji supranta, kad ji
taip pat yra šitos visuomenės ir valstybės dalis ir taip pat turi prisidėti
prie egzistuojančių problemų sprendimo, o ne patogiai laukti, kol kas nors
kitas užtikrins finansinį saugumą ir patogumą. Kas draudžia jau nuo rytojaus
žiniasklaidai paklausti Vyriausybės vadovų, kodėl visuomet subliūkšta buvę
pažadai reikšmingai branginti alkoholį ir savanoriškai atsisakoma pajamų į
biudžetą?
Būtų galima paklausti, kodėl sveikatingumo fondui, per kurį ir būtų
galima organizuoti valstybinius socialinės reklamos užsakymus, trupinami
juokingi trupiniai? Klauskit, reikalaukit, rašykit.
O dabar dėl pačios alkoholio reklamos reikšmės.
Pirmiausia turim suprasti kam ir kodėl to reikia. Moksliniai tyrimai labai
aiškiai rodo, kad alkoholinių gėrimų reklama skatina jaunus žmones anksčiau pradėti
vartoti alkoholinius gėrimus, o tuos, kurie tuos gėrimus vartoja, tą daryti
intensyviau. Tą jau ne kartą patvirtino Pasaulio sveikatos organizacija. O prieš
kelis metus tą patvirtino ir „Europos alkoholio ir sveikatos forumo“, kuriame
dalyvauja ir alkoholio gamintojai, mokslo grupė. Ši mokslininkų grupė
patvirtino, kad alkoholio reklama skatina vaikus pradėti vartoti alkoholį
anksčiau, o jau vartojančius paauglius paskatina vartoti alkoholį intensyviau. http://www.eurocare.org/library/latest_news/alcohol_advertising_influences_adolescents_alcohol_consumption_concludes_science_group_of_alcohol_and_health_forum.“
Ir dar pora paprastų argumentų. Tabako kontrolės
istorija ir patyrimas parodė, kad daliniai draudimai yra labai mažai efektyvūs,
o kai kada ir visiškai neveikia, nes verslininkai randa būdų kaip pakeisti
reklamos formą ar vietą, kad apeiti draudimus. Dar daugiau, daliniai ribojimai
sukuria papildomą administracinę naštą valstybės institucijoms, kurios privalo
prižiūrėti įstatyme numatytus ribojimus dėl laiko, vietos, turinio ir pan. Visiškas
reklamos draudimas tokių rūpesčių leidžia išvengti ir tą labai aiškiai parodė
Lietuvoje ir kitose šalyse įgyvendintas visiškas tabako gaminių reklamos
draudimas, dėl kurio jokia prognozuojama apokalipsė neįvyko.
Be to, turim suprasti, kad alkoholinių gėrimų
reklamavimas, kuomet valstybė aiškiai deklaruoja siekį mažinti alkoholinių
gėrimų vartojimą, tiesiog prieštarauja sveikai logikai.
Besidomintiems detalesne informacija rekomenduoju:
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą