Pavadinimą padiktavo vienas L.Pociūnienės komentaras, kurios komentarą
padiktavo kitas, jau L.Tapino rašytas komentaras ir t.t. Turbūt gerai
polemizuoti, analizuoti, jei ta polemika nors kiek racionali. Bet gal apie
viską iš pradžių. Aišku kažkaip gaila tų arklių, kurie pavadinimuose varijuoja,
nuo mitinių iki psichozinių personažų, bet matyt tokia jau jų dalia.
Paskaičiau L.Pociūnienės komentarą apie baltą žirgą ar Trojos arklį (http://www.delfi.lt/news/ringas/lit/l-pociuniene-baltas-zirgas-ar-trojos-arklys.d?id=71194506
) ir trumpai galėčiau apibūdinti: labai liūdnas ir piktas komentaras nelabai į
temą. Jo reziumė turbūt galėtų būti toks: problemas reikia spręsti, bet reikėtų
dar kokių labai brangių tyrimų, kurie pasakytų, kaip jas spręsti. Jei problemų
sprendimo imasi tie, kurie nepatinka, tada spręsti nereikia, nes tai politika
ir nuo jos autorei koktu. Knygos gerai, bet jei jas leidžia R.Karbauskis, tai
blogai. Daug geriau, kai ledai iš malūnsparnio... Reikėtų, kad žmonės mažiau
gertų, bet jei taip, kaip Naisiuose, tai negerai... Teko pabuvoti Naisiuose ir
pamatyti, kaip tos šventės atrodo ir nepamačiau aš ten nieko policinio, o tai,
kad tvarką padeda palaikyti aktyvūs paaugliai, tai net nežinau, kas tame galėtų
būti blogo. Ar ne apie tai, mes visi kalbam, bambėdami apie sunkiai į veiklas
įsitraukiančius kaimo jaunuolius ir merginas. Taigi, politikuoti alkoholio
kontrolės temomis yra blogai, bet visiškai natūralu „nepolitiniame“ komentare
sudėti į vieną vietą specifines alkoholio problemas ir mokesčių naštos
klausimus.
Tiesa ta, kad alkoholis viešosios politikos klausimu tampa ne pirmą kartą
ir tikrai ne paskutinį. Ir gerb. L.Pociūnienei reikėtų pasakyti, kad jis
viešosios politikos klausimu yra ne tik Lietuvoje. Labai normalu tas problemas
aptarinėti ir spręsti labai demokratiškose valstybėse: Suomijoje, Norvegijoje,
Islandijoje, Prancūzijoje ir pan. Ir nelabai suprantu, kas yra blogo tame, kad
politikai deklaruoja kokiu būdu jie planuoja tas problemas spręsti. Ar ne
blogiau, jei jie iš viso nemato problemos, ir kaip dabartiniai mūsų verslininkai
kaltina neteisingą statistiką, o ne savo gobšumą, kuris dabar jau griauna ir
Lietuvos įvaizdį pasaulyje.
Dar blogiau, kai politikai įsirašę pažadus diegti
mokslu pagrįstas alkoholio kontrolės priemones ir su tais pažadais laimėję
rinkimus, vėliau padaro priešingai. Ne vienam politikui įsiūtį sukėlė
Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolė koalicijos skelbiamas politikų
balsavimo reitingas (http://www.ntakk.lt/politiku-reitingas/
), o mano aptariamuoju straipsniu socialiniame tinkle puolęs džiaugtis
politikas Kęstutis Masiulis, prieš praėjusius rinkimus išplatinus jo balsavimo
rezultatus rinkėjams, net grasino prokuratūra. Taip susižavėjęs straipsnio įžvalgomis
apie gilumines alkoholio vartojimo priežastis, politikas dar praeitos
kadencijos metu aiškino Žemaitijos mokytojams, kad kaime mokytojams nereikia
didesnių algų, nes jie gali augintis kiaules ir melžtis karves. Tiesiog puiku.
Tiek, to. Kadangi alkoholio ir problemų tyrinėjimui paskyriau ne mažą savo
gyvenimo ir profesinės veiklos dalį, tai manau, kad galiu ir privalau
sureaguoti į tokius komentarus.
Pirmiausia dėl didelių ir išsamių tyrimų. Tai norėčiau patarti straipsnio
autorei kitą kartą prieš rašant apie tyrimų trūkumą pasidomėti ar jų iš tikrųjų
trūksta. Pridaryta tiek straipsnių ir tyrimų, kad užteks ilgam į priekį. Dėl jų
publikavimo, tai manau, kad kas norėjo, juos tikrai paskaitė. Tačiau turėčiau
keletą klausimų. Ar mes tikrai turėtumėm atlikti išsamius genetinius,
sociologinius, psichologinius ir kitus tyrimus, kad nustatyti, kodėl Lietuvos
vaikai kalba lietuviškai, Norvegijos vaikai - norvegiškai, o Rusijos vaikai –
rusiškai? O atlikti tyrimus, kodėl geria Lietuvos vaikai vis tik reikėtų? Daugybę
metų bendraudamas su tėvais ir mokytojais pastebėjau vieną aiškią tendencija:
suaugę nemano, kad jie yra viena iš svarbių vaikų alkoholio vartojimo priežasčių.
Ieškom, kažkokių giluminių priežasčių, o kai pasiūlai tėvams ir mokytojams
patiems pirmiausia pakeisti savo elgesį ir parodyti vaikams, kad gyventi
nevartojant alkoholio ir nerūkant yra įmanoma, tai prasideda gynyba ir
išvedžiojimai, kuriems socialinis neteisingumas neturi ir negali turėti jokios
įtakos. Turim lietuviškus tyrimus, kurie rodo, kad rūkančius ir reguliariai
alkoholį vartojančius tėvus turinčiose šeimose vaikai kelis kartus dažniau šias
medžiagas vartoja patys. Kai šis kontekstas sutampa su nuolatiniu vyriškumo,
jaunystės ir kitų socialinių teigiamybių siejimu alkoholio reklamose, užtaisas
tampa tiesiog sprogstamas. Sveiku protu nesuvokiama logika reklamuoti
produktus, kurių vartojimą siekiame mažinti.
Dar daugiau, jau turim patirtį, kuomet analogiškų tabako kontrolės
priemonių diegimas jau davė puikių rezultatų, ir vyrų rūkymo paplitimas mažėja
labai reikšmingai, iš paskos jau patraukdamas ir moterų bei vaikų vartojimą. Ar
tai kaip nors susiję su giluminėmis priežastimis ir jų tyrimai, apie kuriuos
kalba autorė? Ne. Tiesiog Lietuva įgyvendino mokslu pagrįstas tabako kontrolės
priemones, ir dabar pradeda džiaugtis rezultatais.
Tačiau alkoholis juk „visai kita kalba“. Kaip gi mes atrodysim be „kultūringo
išgėrimo“, etiketo knygose prirašyto gėrimų naudojimo išmanymo ir pan. Dabartinės
visuomenės normos, susijusios su alkoholio vartojimu yra tiesiog tragiškos. Daug
normaliau yra gerti, nei negerti. Ir tai pastebima toli gražu ne tik tose
grupėse, kurios yra socialiai nuskriaustos ir apleistos. Tos nuostatos yra
labai gyvos diplomatų, gydytojų, teisininkų ir net mokytojų grupėse. Tiesa
situacija pradeda keistis ir tai iš dalies paaiškina augantį Naisių fenomeno idėjinio
autoriaus ir mecenato populiarumą visuomenėje.
Vis tik su dalimi autorės teiginių reikia sutikti. Labiau išsilavinę žmonės
geria ir rūko mažiau. Jie labiau domisi sveikata. Todėl išsilavinimas yra
vienas iš būdų siekti sveikesnės visuomenės. Tačiau norėčiau retoriškai
paklausti. Ar tokiu atveju jei duotumėm daugiau pinigų menkai išsilavinusiam ir
socialinių įgūdžių stokojančiam žmogui daugiau pinigų, jis pradėtų skaityti
knygas, lankytis teatre ir rūpintis sveikata? Mano patirtis, dirbant su
priklausomais pacientais, leidžia teigti, kad deja bet daugeliu atvejų visiškai
ne. Didžioji dalis tų žmonių nepasijaus oresniais, jie tiesiog pragers daugiau
pinigų.
Todėl sutikčiau, kad daugumos problemų sprendimas yra ilgas ir skausmingas.
Tačiau turiu kitą retorinį klausimą. O kaip alkoholio reklamos draudimas, jo
kainos didinimas ir prieinamumo mažinimas trukdo šviesti visuomenę, mokėti jai
orumą užtikrinančius atlyginimus, teikti psichologinę pagalbą, tiems, kurie
išgyvena krizes ar susiduria su problemomis gyvenime? Ar iš autorės straipsnio
reikėtų suprasti, kad problemų kamuojamai visuomenei reikėtų alkoholį padaryti
labiau prieinamu? Pamenu vienas politikų ekonominės krizės laikotarpiu
piktinosi, kad alkoholis kainuoja brangiai ir ne visi praradę darbą sugeba jį
įpirkti. Tuomet buvo siūloma vėl jį atpiginti. O čia tai „brandu“. Tai gal
tuomet ir reikėjo galvoti, ne kaip alkoholį piginti, o kaip padėti netekusiems
darbo, nes pradėję gerti, grįžti į darbo rinką šansų jie turi labai mažai.
Tuomet didelė alkoholio kaina būtų dalį jų sustabdžiusi, bet...
Straipsnio autorė jau gerokai atsiliko nuo Lietuvos aktualijų, nes kaimą
laikyti problemiškiausia vieta dėl alkoholio vartojimo, nebėra pagrindo. 2014
metais atlikti tyrimai vaikų grupėje
neberodo jokių didelių miesto ir kaimo vaikų alkoholio vartojimo skirtumų. Panašios
tendencijos yra ir suaugusiųjų grupėje. Didesni skirtumai yra išsilavinimo
grupėse.
Norėčiau pasidalinti dviem įžvalgomis. Prieš nepilnus du šimtmečius buvęs
vysk. M.Valančiaus blaivystės laikotarpis nepražudė Lietuvių tautos, kurios tuometinės
socialinės problemos ir socialinis neteisingumo lygis nelygintinas su
dabartiniu. Atvirkščiai. Tuometinis blaivystės judėjimas, lietuviškos spaudos
ir lietuviškų mokyklų plėtra neabejotinai prisidėjo prie vėliau įvykusio
sukilimo, o dar vėliau ir prie nepriklausomos Lietuvos atsiradimo. Antrasis
prasipagiriojimo periodas buvo dar sovietiniais Gorbačiovo valdymo laikais,
kuomet greta absurdiškų priemonių (tokių kaip vynuogynų naikinimas) buvo ir
daugybė tinkamų sprendimų, sumažinusių alkoholio vartojimą. Tą laikotarpį
viename savo interviu M.Gorbačiovas pavadino klaida. Ir kaip gi kitaip. Ta
klaida labai brangiai kainavo tuometiniams sovietų sąjungos funkcionieriams. Prasipagiriojus
tiek asmeniui, tiek visuomenei pradeda rūpėti tokie dalykai kaip demokratija,
rinkimai, valstybės valdymas, laisvė ir kt. Ir būtent taip, o ne atvirkščiai. Jau
daugybę kartų turėjom galimybę įsitikinti, kad girtą tautą valdyti yra labai
paprasta. Svarbu duoti išsvajoto gėrimo, daug, pigiai ir arti. Dar svarbiau
pasakyti, kad tai yra tikrosios laisvės išraiška.
Daugelis politikų turėtų tiesiog nekęsti blaivių žmonių. Keista, bet labai
panašūs dalykai atsitinka ir su kai kuriomis šeimomis, kuriose pvz. ilgus metus
girtavęs vyras pradeda sveikti ir meta gerti. Ilgą laiką buvęs blogiečiu,
netikėliu, apsileidėliu, nekultūringu ir neišsilavinusius degradu, jis pradeda
domėtis šeimos reikalais, išlaidomis, turėti savo nuomonę. Taigi, kartais tai
tampa naujo konflikto pradžia, nes kai kuriems sutuoktiniams labiau priimtinas
nesibaigiančio gebėtojo vaidmuo, kuomet gelbėjamasis yra tiesiog protiškai
neįgalus ir neturintis teisės turėti savo nuomonę.
Dabar absoliučiai tą patį matau ir Lietuvos politikoje. Labai patogu
kalbėti, kad žmonės neišsilavinę, kvaili (per kvaili, kad galėtų ką nors
spręsti referendumuose), kad jiems reikia didesnių pašalpų ir pan. Tuomet jie
nustos gerti. Tiek geriančioje visuomenėje kaip mūsų, visi sprendimai bus (sic!),
nes palies labai daug geriančių,
kurie nenori mažinti nei kiekių, nei dažnių. O kur dar apokalipsiniai aludarių
ir kitų veikėjų gąsdinimai šių pramonės šakų griūtimis, darbuotojų atleidimais
ir teiginiais, kad jie geriau žino ne tik kaip gaminti, bet ir kaip mažinti
vartojimą. Juks svarbu, kad gertų ne „nuodingą“, o „eskstra“ alų ir ne
pilstuką, o brangią ir už Europos sąjungos milijonus išvarytą „ekologišką“ ar „organic“
degtinę. Tada viskas bus organic.
O dabar jau visiškai rimtai. Neabejoju, kad mes su alkoholio vartojimu susijusių
problemų nesugebam išspręsti ne todėl, kad pas mus didelis socialinis
neteisingumas (kurio niekaip nedrįsčiau neigti), bet todėl, kad nužudom net
negimusias beveik visas mokslu pagrįstas alkoholio kontrolės priemones, ir taip
dar labiau padidinam socialinius ir sveikatos netolygumus. Tokiu būdu tie
išsilavinę dar labiau nutolsta nuo neišsilavinusių ir turinčių mažas pajamas. Mes
suaugusieji, negalim susitaikyti su būtinybe keisti savo elgesį, kad pasikeistų
mūsų vaikų elgesys. Tuo metu, kai Islandai diegė tas autorės kritikuojamas
priemones ir dabar mėgaujasi rezultatais, mes ginčijamės ko geriau nedaryti.
Manau, kad buvo puiki idėja po straipsniais apie savižudybes dėti pagalbos
linijų telefonų numerius. Manau, kad tą idėją pritaikysiu ir savo straipsniams.
Ir visiems, kurie jaučia poreikį pakritikuoti alkoholio kontrolės priemones, ar
pasiūlyti savų sprendimų, pirmiausia pasiūlysiu paskaityti apie šios srities
tyrimus ir Pasaulio sveikatos organizacijos siūlymus ir pateikinėsiu trumpą
savišvietos literatūros sąrašėlį šia tema. O tada jau būsiu atviras detalioms
diskusijoms iš esmės.
https://issuu.com/larisajakovuk/docs/leidinys_alkoholio_
http://www.ntakk.lt/wp-content/uploads/Alcohol_in_EU_LT.pdf
http://www.who.int/substance_abuse/activities/gsrhua/en/
http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0020/74702/E82969.pdf
http://www.vdu.lt/lt/mokslininkai-apie-alkoholio-zala-ir-socialine-atskirti/
http://www.ntakk.lt/kaip-sumazinti-alkoholiniu-gerimu-vartojima/
2 komentarai:
Žėkit, vien tik paminėję PSO Jūs atstumiate dalį išsilavinusių ir jaunų žmonių. Negi neina suprasti, kad ne PSO jauniems autoritetas ir niomonės lyderis? Tiesiog... PSO turbūt savo straipsniuose nenqudoja jumoro rt ironijos tiesa? Tiesiog komunikacija remianyis PSO yra bevertė.
Nesupykit, bet nesupratau komentaro. Ir dėl daugybės rašybos klaidų ir dėl konteksto. Gal galite paaiškinti suprantamiau ką turėjote galvoje?
Rašyti komentarą