Prieš kelias dienas Seimas priėmė
sprendimą didinti akcizą alkoholiniams gėrimams. Didinimo apimtys gerokai nutolo
nuo pradinių premjero pažadų ir planų, kuomet buvo žadama akcizą alui didinti
bent 50 proc. Po aludarių vizito pas premjerą ir jų sunkiai suvokiamo melo, kad
bus atleista apie 2000 darbuotojų, susijusių su alaus sektoriumi, premjeras
pakeitė nuomonę ir alus brangs simboliškai (butelis apie 5 centus).
Interviu žurnalistams politikai
vienbalsiai teigė, kad didinimas suderintas su gamintojais ir jie tam
neprieštaravo. Labai įdomi situacija. Paprastai gamintojai visada prieštarauja
akcizo didinimui, jei jis yra toks, kad gali realiai įtakoti vartojimą. Jei šį
kartą prieštaravimo nebuvo, vadinasi reikėtų pažiūrėti kodėl.
Panagrinėjus ilgesnę istorinę
perspektyvą nuo 1995 metų galima konstatuoti, kad alkoholinių gėrimų
įperkamumas nuo 1995 metų iki 2008 metų nuolat augo. Paprasčiau tariant nuolat
didėjo kiekis, kurį gyventojai galėjo nusipirkti už vidutines disponuojamas
pajamas. Kalbant konkrečiau per minėtą laikotarpį alkoholinių gėrimų
įperkamumas išaugo 534 proc. Įperkamumas buvo kiek sumažėjęs tik po 2007 metais
prasidėjusios krizės, o nuo 2010 metų vėl išaugo. Alkoholinių gėrimų
įperkamumas nuo 2010 iki 2012 metų išaugo beveik 12 proc.
Ir kas gi iš to? O gi tai, kad
jei alaus akcizas buvo padidintas 14 proc., o akcizas alaus kainoje sudaro tik
11 proc. kainos, vadinasi realiai alaus kaina didėja apie 1,5 proc. Tuomet
paprastas klausimas, ar alkoholio kainai didėjant 1,5 proc. tokiame kontekste,
kai dėl gyventojų pajamų augimo įperkamumas auga apie 12 proc. vartojimas
turėtų augti ar mažėti? Manau ir šeštokas nesunkiai suskaičiuos, kad įperkamumas
išaugo daug daugiau nei ketinama didinti kainą. Įperkamumas auga ir toliau, nes
didinamas minimalus atlyginimas ir t.t. Vadinasi vartojimas turėtų augti. Kas
iš to?
Kad suprasti kas iš to, nekalbėsiu
apie sveikatą, kuri be abejo nukentės daugiau įperkant ir išgeriant alaus.
Priminsiu tik, kad Lietuvos pensininkai labai supyko, kai Finansų ministras
pasakė, kad didinant akcizą surinktos pajamos bus skirtos kompensuoti
sumažintoms pensijoms. Pensininkų atstovai skambiai prabilo, kad atseit mums
girtų pinigų nereikia ir kaip čia bus, kad mūsų vaikai turės gerti daugiau tam,
kad didėtų pensijos. Na toks komentaras iš viso dvelkia neraštingumu, nes ir
dabar, ir anksčiau dalis pinigų tiek pensijoms, tiek pašalpoms į biudžetą buvo
surenkama iš alkoholio akcizų, tik tai niekam nekliuvo.
Taigi dabar, premjerui paklausius
aludarių ir akcizą padidinus labai neženkliai, vartojimas toliau augs, nes kaip
jau minėjau, auga įperkamumas. Kadangi augs vartojimas, augs ir alaus gamintojų
pelnas.
O dabar, kaip sakoma, „razinos“. Dvi
didžiausios alaus gamybos bendrovės Lietuvoje „Švyturys – Utenos“ ir „Kalnapilis
– Tauras“ priklauso Danų bendrovėms Royal Unibrew ir Calsberg. O įdomumas tas,
kad Danijos pensijų fondai yra bent jau Royal Unibrew akcininkai. O tai
reiškia, kad Danijos pensininkų gerovė yra tiesiogiai susijusi su mūsų
išgeriamu alkoholio kiekiu. Ir ar ne ironiška, kad savo pensininkams nenorėjom
surinkti didesnių pensijų padidinus akcizą alui, bet per didėsiančius aludarių
pelnus prisidėti prie Danijos pensininkų gerovės nematom problemos.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą