Kas kartą susidūrę su visuomenę sukrečiančiomis alkoholio vartojimo pasekmėmis,
kuomet neblaivūs vairuotojai pražudo ištisas šeimas, tarnybos metu užmuša jauną
pareigūnę, kai girtuoklis išskerdžia kaimą, kai laidojam galėjusius gyventi ir
kurti aktorius, vis išgirstame tą patį klausimą – ką daryti?
Tą klausimą uždaviau savo kolegoms Islandijoje, kai pamačiau, kad tiek pat,
kiek pas mus išaugo vaikų rūkymas ir alkoholio vartojimas, jis toje šalyje
tokia pačia apimtimi sumažėjo. Ir atsakymas buvo paprastas – diegėme visas
mokslu pagrįstas alkoholio kontrolės priemones. O ką darome mes? Mes apie jas
kalbame. Dar daugiau, kalbėdami apie jas politikai susikrauna sau politinį
kapitalą ir laimi rinkimus. Po rinkimų vėl kalbame... kalbame... 3
pirmuosius kadencijos metus nedarome
nieko, o veiksmas prasideda artėjant rinkimams, nes tada būna geriausias laikas
parodyti savo „dėmesį“ vargstantiems Lietuvos žmonėms.
Dabar jau galima labai aiškiai matyti alkoholio pramonės ir politikų
simbiozės schemas ir veiklos būdus. Vienas tokių būdų yra prisidengiant gerais
norais ir „kompleksinėmis priemonėmis“ naikinti dar nespėjusius įsigalioti
sprendimus, vietoje jų siūlyti naujus ir t.t.
Schema paprasta: artėjant priimto teisinės normos įsigaliojimui,
mobilizuojamos lobistų pajėgos ir verslo subjektai. Jau ne pirmą kartą tai
daroma artėjant rinkimams (tai galimai yra susiję su išmaniai slepiama parama
politikams ar net partijoms). Teigiant, kad įsigaliojimo atšaukimo nepavyks
išspręsti, registruojami alternatyvūs pasiūlymai, kuriuose numatomos naujos
alkoholio kontrolės priemonės, vadinamos labiau kompleksinėmis ir svarbiomis.
Tuomet jos priimamos ir joms numatomas įsigaliojimas už kelių metų. Tuo tarpu nespėjusi
įsigalioti pirmoji teisės norma atšaukiama. Artėjant naujos priemonės įsigaliojimui
registruojami vėl nauji pasiūlymai ir taip be galo.
Tokia schema buvo naudojama atšaukiant alkoholinių gėrimų reklamos
draudimą, kuomet vienu iš alternatyvių siūlymų buvo draudimas prekiauti
alkoholiu degalinėse. Reklamos draudimas neįsigalioja. Artėja draudimo
prekiauti alkoholiu degalinėse terminas ir jau siūloma labiau riboti laiką, steigti
specializuotas parduotuves ar net labiau riboti reklamą. Siekiama atšaukti
draudimo įsigaliojimą, o kitas priemones diegti po 2-3 metų. Kaip tik tuomet, kai artės sekančio Seimo
kadencijos pabaiga. Ir bus galima vėl kalbėti apie tai, kaip atšaukti tą, kas
nespėjo įsigalioti.
Sutinku, kad tai, ką parašiau net skaityti sudėtinga. Ir man atrodo, kad
tokia schema būdama sudėtinga supainioja ne vieną politiką ir jau nekalbu apie
visuomenę, kuri tokiose sudėtingose schemose visiškai nebesusigaudo , o
politikai gali per rinkimus ir vėl girtis „padarytais darbais“, kurie dar
negalioja ir vėliau bus atšaukti.
Įdomiausia tai, kad politikai sugeba apvynioti aplink pirštą ne tik visuomenę,
bet ir savo bendrapartiečius, kurie vieną dieną pasirašo įstatymų projektus, o
kitą dieną, gavę informacijos apie tai, koks bus sprendimo poveikis, tuos
parašus atsiima. Politikai tuo tarpu piktinasi nevyriausybinių organizacijų „spaudimu“
ir žinoma spaudimu nelaiko komitetuose būriais besirenkančių pramonės atstovų
ir lobistų plepalų, kuriais grasinama darbuotojų atleidimais, ekonomikos
žlugdymu ir pan. Tai, politikų supratimu, nėra joks spaudimas, o tik argumentuotas
pabendravimas. Ir jau tampa norma Seimo sveikatos reikalų komitete girdėti ne
sveikatos, o ekonominius argumentus, kurie didžiąja dalimi būna grįsti niekuo
nepamatuotais verslo gąsdinimais ir grasinimais. O tuo pat metu
nevyriausybininkų pažadai viešinti balsavusiųjų sąrašus ar kalbas yra laikoma
spaudimu.
Niekam nebeįdomu, kad tas pats sprendimas, jau aptartas Seime ir atmestas plenariniame
posėdyje nepraėjus pusei metų teikiamas ir svarstomas vėl. Nebeįdomu ir tai,
kad jam prieštarauja visos be išimties ekspertinės visuomenė sveikatos,
psichoaktyvių medžiagų kontrolės institucijos, net Vyriausybė ar Ūkio
ministerija. Neįdomu, kad tokiam sprendimui siūlo nepritarti tos pačios patirtį
ir svarbiausia rezultatus turinčios Skandinavijos valstybės.
Tai, kas šiuo metu vyksta Seime, kai vėl grįžtama prie prekybos alkoholiu
degalinėse klausimo yra niekas kitas, kaip dar vienas bandymas sužlugdyti
eilinę neįsigaliojusią įstatymo nuostatą. Jei verslui, lobistams ir apsimetėliams
politikams tai pavyks, įvykus sekančiai tragedijai nieko kito nebeliks, kaip
tik priminti pavardes tų politikų, kurie tuos sprendimus stūmė. Praėję rinkimai
parodė, kad verslo pinigais pavyksta nusipirkti ne visus rinkėjus. Galime
pažadėti, kad kiekvieno Seimo nario, kuris prisidės prie prekybos alkoholio
degalinės draudimo atidėjimo ar panaikinimo, rinkėjai bus informuoti apie tai,
kas vyko ir įvyko. Tokia informacija praėjusių rinkimų metu pakišo koją ne
vienam vienmandatininkui, kurie po tokios jų veiklos platinimo net grasino
teismais. Tačiau galima sakyti, kad visuomenė pamažu, bet skausmingai mokosi
demokratijos ir tik laiko klausimas, kad Seimas pasivalys nuo apsimetėlių.
2 komentarai:
Nuolat galodavau, kaip čia yra, kad vis niekas nejuda iš to "mirties taško", lyg ir bandoma kažką daryti, bet vis stovim toj pačioj duobėj... Jūsų aprašyta schema tikrai daug ką paaiškino ir daug kas atsistojo į vietas.
Gyvenimas yra daugybės klausimų paslaptis, į kurią reikia atsakyti, su kokia bėda susiduriate žemėje?
Ar jūsų vyras ar žmona paliko gyvenimą be gero paaiškinimo, dėl kurio jūs susipainiojate ir norite, kad jie sugrįžtų į savo gyvenimą? Daktaras Ajayi yra tinkamas žmogus šiam darbui, jis yra galingas burtų ratukas, palaimintas jo protėvių ir dievų priimtas kaip jų ruporas žemėje. Daktaras Ajayi man padeda išgelbėti mano sugedusius namus, sugrąžindamas savo vyrą savo galingu burtu. . Aš ir mano vyras buvome išsiskyrę 9 mėnesius be bendravimo, tačiau su daktaro Ajayi užkeikimu jis grįžo ir mes vėl esame viena laiminga šeima. Jei susiduriate su bet kokiomis gyvenimo problemomis ir jums reikia greito sprendimo, susisiekite su dr. Ajayi burtų raštu „Viber“ arba „Whatsapp“: +2347084887094 arba el. Paštas: drajayi1990@gmail.com
Rašyti komentarą