Gerbiami Seimo
nariai,
Šiandien Seimas
planuoja svarstyti Seimo narių Antano Matulo, Dangutės Mikutienės, Vidos
Marijos Čigriejienės, Kazimiero Kuzminsko, Rimos Baškienės bei Almos
Monkauskaitės pateiktą siūlymą drausti rūkyti daugiabučių namų balkonuose.
Kaip Pasaulio
sveikatos organizacijos bendradarbiaujančio centro vadovas noriu jus visus
paraginti pritarti šiam siūlymui ir suteikti Lietuvos piliečiams teisinę
galimybę ginti savo teisę į sveiką aplinką.
Norėčiau Jums
priminti, kad Pasaulio sveikatos organizacijos Europos regiono vadovė viešėdama
Lietuvoje teigiamai įvertino Lietuvos pastangas diegiant mokslu pagrįstas
tabako kontrolės priemones. Gyventojų apsauga nuo pasyvaus rūkymo yra viena iš
jų.
Lietuvos sveikatos
mokslų universitete atliekami gyventojų gyvensenos tyrimai parodė, kad po 2007
metais įsigaliojusios draudimo rūkyti kavinėse, baruose ir kitose uždarose
vietose, apie 50 proc. sumažėjo pasyvaus rūkymo paplitimas namuose ir darbo
vietose. Tai reiškia, kad tokios priemonės ne tik nesukelia visuomenės
pasipiktinimo, bet didina sąmoningumą ir aplinkinių apsaugą.
Sistemingos tabako
kontrolės priemonės lėmė, kad per pastaruosius 15 metų vyrų rūkymo paplitimas
Lietuvoje sumažėjo 1,5 karto, o 2014 metais jau užfiksuotas ir vaikų rūkymo
paplitimo mažėjimas.
Kviečiu Jus
nepasiduoti nepagrįstoms populistinėms manipuliacijoms, kuriomis bandoma
įteigti, kad tokiu būdu einama prie policinės valstybės, kad tai yra kišimasis
į privatų žmogaus gyvenimą, nurodant kaip jam reikėtų gyventi. Šie argumentai
neturėtų būti vertinami rimtai dėl kelių priežasčių:
1. Pasyvus rūkymas
yra moksliškai pripažintas įvairias ligas sukeliantis rizikos veiksnys.
Pasyviai rūkantys vaikai dažniau serga bronchine astma, įvairiomis
uždegiminėmis ligomis, pasižymi blogesne psichologine raida. Todėl šiuo atveju
kalbame ne apie abstraktų reiškinį, kuris gali patikti ar nepatikti, o apie
realią riziką gyventojų sveikatai.
2. Valstybė
daugeliu atveju kišasi į privačią erdvę ir ją reguliuoja, jei tam tikras
gyventojų elgesys gali sukelti pavojų kitų gyventojų sveikatai. Net ir
privačioje aplinkoje negalima sandėliuoti ar laikyti lakių ir sveikatą
pažeidžiančių medžiagų pvz. gyvsidabrio ar kt. Tokiais atvejais valstybės
institucijos įsikiša ir efektyviai šias problemas sprendžia. Pasyvus rūkymas
yra įrodytas kancerogenas, todėl šiuo atveju valstybės teisinis reguliavimas
turėtų būti panašus.
3. Toks draudimas
neturėtų būti interpretuojamas kaip prievolė policijos ar kitiems pareigūnams
vaikščioti ir fotografuoti ar kitaip stebėti gyventojų gyvenamąsias erdves.
Toks draudimas yra teisinės galimybės sąmoningiems piliečiams ginti savo ir
savo vaikų teisę į sveiką aplinką sudarymas. Tokio draudimo įteisinimas ir
atsakomybės už pažeidimą nustatymas leistų gyventojams spręsti konfliktines
situacijas su piktybiškai nusiteikusiais kaimynais. Tokia praktika jau
pasiteisina įtvirtinant draudimą rūkyti kitose patalpose (pvz.
laiptinėse).
Man yra tekę
bendrauti su daugybe jaunų šeimų ir tėvų, kurie kreipdavosi su klausimu ar iš
tiesų valstybė nesuteikia jiems jokių galimybių teisinėmis priemonėmis spręsti
konfliktines situacijas su kaimynais, kurie rūko balkonuose, o tos jaunos
šeimos auginančios vaikus negali migdyti vaikų balkonuose, džiauti ten rūbų,
negali išspręsti šiukšlinimo problemų ir kt.
Todėl raginu Jus
visus elgtis atsakingai ir su daryti sąlygas sąmoningiems ir sveiką gyvenseną
besirenkantiems gyventojams gyventi sveikoje aplinkoje. Jei kyla realus noras
rūpinti rūkančiųjų interesais, tai derėtų pastebėti, kad gerų ir patogių rūkymo
sąlygų rūkantiesiems sudarymas nėra pagalba jiems, tai yra jų priklausomybės
išlaikymas nesukuriant motyvacinės aplinkos keisti savo žalingus įpročius.
Norint jiems padėti reikėtų ne stengtis išsaugoti rūkymo erdves, bet jas
riboti, kuriant motyvaciją mesti rūkyti ir sudaryti sąlygas gauti pagalbą
metant rūkyti.
Tikiuosi, kad
pasielgsite atsakingai. Visuomenė jau yra subrendusi šiems pokyčiams.
1 komentaras:
Klausimas bus svarstomas. http://www3.lrs.lt/pls/inter/w5_sale.bals?p_bals_id=-21084
Rašyti komentarą